Над 50 жалби са постъпили в откритите приемни на КЗП по морето

Над 50 жалби са постъпили в откритите приемни на КЗП по моретоПовече от 50 жалби са постъпили в приемните на открито на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по морето от началото на сезона. Още толкова граждани са поискали да бъдат консултирани по различни въпроси, свързани с техните потребителски права, без непременно да са били жертва на нарушения.

Оплакванията на туристите са свързани предимно с липса на важни данни за отдавани под наем различни атракционни съоръжения в плажните зони, заблуждаваща информация за цените в менютата на заведения, дублиране на резервации и др.
„Това, което се забелязва при нашите проверки като по-симптоматично, са опитите на някои търговци или да си спестяват съществена информация за предоставяни услуги на определени атракциони на морския бряг, или да не посочват грамажа в менютата в заведенията за хранене. Натъкнали сме се и на случаи, в които цените са посочени в евро, което също е заблуждаващо, а освен това е и нарушение на закона, съгласно който цените трябва да бъдат обявявани в левове.”

Друго нарушение, което е констатирано в някои хотели през тази година, е неосигуряването на достатъчно добър достъп на хора с увреждания, тъй като не е спазено изискването на законодателството да има ниска чест на рецепцията с височина до 80 см., рампа и инвалидна количка.
Нов акцент в контролната дейност на КЗП през този летен сезон са инспекциите в увеселителните съоръжения и аквапарковете. Проверени са около 25 такива обекта и само по Черноморието са издадени пет заповеди за временно спиране на отделни съоръжения поради липса на важна информация, свързана с експлоатацията им или установени технически проблеми. За всички констатирани нарушения се издават заповеди и се налагат санкции.
От началото на лятото на 25 заведения е наложена принудителната административна мярка „временно затваряне”, поради липса на категоризация. Това е относително тежко нарушение, тъй като не се знае в заведение, което не е по никакъв начин под контролно, какви са качеството и безопасността на предлаганите продукти и услуги. За това нарушение се налага и санкция до 10 000 лв. Ако при последващи проверки се установи, че търговецът отново е отворил това заведение, въпреки че няма категоризация, глобата може да бъде до три пъти по-висока.
По повод вече започналите намаления в търговските обекти КЗП съветва потребителите, които се възползват от тях, да се интересуват има ли допълнителни условия, при които важи офертата, както и да сравняват новата със старата цена, за да са наясно с процента на намалението. Невинаги една стока, която намираме на дадено място, включително и ако е анонсирана от търговеца с много голям процент намаление, може да бъде закупена най-изгодно именно при него. Възможно е някъде да бъде открита и на по-ниска цена, въпреки че не е с 50% намаление, например.

Източник: Комисия за защита на потребителите