Интелектуална собственост при футболните обувки?
Дизайнът и удобството на футболните обувки са се подобрили значително през последните десетилетия. Първите футболни обувки са били обикновени, скучни и много неудобни за футболистите. За разлика от тях, модерната футболна обувка е с аеродинамичен дизайн, ниско тегло и може да бъде така персонализирана, че да отговаря на индивидуалните изисквания на съвременните футболисти. Производителите на днешните футболни обувки разчитат на системата за интелектуална собственост, за да защитят дизайна, технологията и иновациите, вложени в техните продукти.
Търговските марки играят важна роля в индустрията за производство на футболни обувки. Компаниите използват търговските марки, за да получат закрила за репутацията на техния бранд и да предотвратят фалшифицирането на техни продукти. Например, “Swoosh” на Nike е една от най-разпознаваемите търговски марки в света. Заявката за регистрация на марката е подадена от Nike през 1974г. За пръв път е използвана върху футболна обувка на Nike по време на Световното първенство през 1994г. Adidas и Puma също използват търговски марки, например логото с три ленти на Adidas и скачащата пума на Puma, за да отличат своите футболни обувки от тези на конкуренцията.
Производителите на футболни обувки заявяват и регистрират търговски марки за имената на продуктите си. Например, през октомври 2013г., Nike подават заявление за търговска марка за името на най-новия си модел обувки ‘Magista’. Професионалните футболни играчи също извличат полза от използването на търговските марки. Кристиано Роналдо е подал заявления за регистрация като търговски марки на прякора си CR7 и “love to win, hate to lose” логото със сърце и кръст. Тези търговски марки са поставени върху неговите Mercurial Nike футболни обувки.
Патентите също имат значителен принос за развитието на футболната индустрия. Случаят с модела “Predator” на Adidas нагледно показва как патентите защитават интелектуалната собственост на притежателите на патенти. Предната част на футболните обувки с линии, насочени към топката е създадена и защитена с патент от László Oroszi, унгарски изобретател. По-рано тази година, унгарски съд решава, че Adidas трябва да платят обезщетение на Oroszi, тъй като са копирали технологията му без неговото съгласие.
Промишлените дизайни също имат ключова роля в производството на футболни обувки. Видимите части на промишления дизайн могат да бъдат триизмерни (формата на обекта) или двуизмерни (линии, дизайни, модели и цветове).
В резултат на конкуренцията между различните търговски марки, футболистите имат нови източници на приходи, произтичащи от сделки за спонсорство с най-големите производствени компании за футболни обувки. Освен това, закрилата на патенти и промишлени дизайни дава възможност на производителите да разработват по-иновативни продукти и да получават финансова изгода от своите изобретения.
Надежда Драгомирова