Потребители подават жалби след покупка на уреди за спестяване на ток и автомобилно гориво
За период от три месеца в Комисията за защита на потребителите постъпиха над 40 жалби от граждани срещу търговци, които предлагат уреди за спестяване на гориво и електроенергия през интернет. Потребителите твърдят, че са заблудени от информацията за устройствата и обещаваните резултати, които се постигат при ползването им.
В тази връзка информираме обществеността, че е възможно да съществува заблуда в посланията на търговците при предлагането на такива уреди. Важно е потребителите да знаят, че една част от сайтовете на търговците са регистрирани извън територията на Европейския съюз, което изключва възможността КЗП да съдейства на потребителите. За двата случая, в които сайтовете са регистрирани на територията на България, не може да се осъществи обратна връзка с търговците.
Адресите на сайтовете и моделите на продуктите, за които потребителите сигнализират, са следните:
– Регистрирани в България:
www.saverenergysmart.com – Smart Home Energy /уред за спестяване на електроенергия/
www.desibo.net – Fuel Shark /уред за спестяване на гориво за автомобил/
– Регистрирани извън територията на ЕС:
www.energysaver-pro.com – Energy Saver Pro /уред за спестяване на електроенергия/
www.fuelsharksaver.com/bg/ – Fuel Shark Saver /уред за спестяване на гориво за автомобил/
www.bgsave.com – Smart Home Energy /уред за спестяване на електроенергия/
www.blogzatok.com – Smart Home Energy /уред за спестяване на електроенергия/
Търговецът, който стои зад последните три изброени сайта, предлага и препарат против косопад. В КЗП са постъпили жалби от потребители, които са закупили такъв продукт и твърдят, че част от съставките му, посочени в информацията на сайта, липсват върху опаковката. Този факт те установяват едва след доставянето на поръчката. Освен това, потребителите са били възпрепятствани да върнат продукта на търговеца.
www.fulfixcomplex.com – FulFix /препарат против косопад/
Експертите съветват потребителите при пазаруване през интернет да:
– не пазаруват от сайтове, на които липсва информация за адрес и телефон с търговеца, както и възможност за обратна връзка с него;
– се осведомят за крайната цена, която следва да заплатят при доставката на продукта;
– проверят предвиждат ли се пощенски или транспортни разходи, които не са включени в посочената крайна цена и каква е тяхната стойност;
– се информират за начина на плащане, доставка и изпълнение на договора;
– проверят предвижда ли се право на потребителя да се откаже от договора и условията, при които стоката може да бъде върната или услугата да бъде отказана в срок от 7 работни дни, считано от датата на получаване;
– избягват да пазаруват от сайтове, за които имат информация, че не са регистрирани на територията на Европейския съюз, тъй като законодателството е хармонизирано само в страните-членки.