Южна Африка опитва да защити името на чая ройбос след заявка за регистрация на марка във Франция
Ройбос („червен храст“) се отглежда единствено в Южна Африка от поколения наред и се оценява на 600m rand (£40m) на година. Така че опита на френска компания да регистрира името като търговска марка не би бил отминат като нещо незначително…
Южноафриканският ройбос съвет е писал до френските власти, искайки да бъде изяснен дръзкия ход на Compagnie de Trucy, страхувайки се, че той може да попречи на южноафриканските компании да продават чай с име ройбос във Франция.
Първата трудност е била в изключително краткия срок, в който трябвало да бъде намерен компетентен преводач, тъй като възраженията срещу регистрации на търговски марки трябва да бъдат подавани на френски език. Според координаторката Соки Сниман, в Съвета са разполагали само с четиридневно предизвестие.
Според Сниман не е проблем по света да съществуват множество търговски марки, свързани с името ройбос, но категорично би възразила, ако стане ясно, че френската компания търси изключителни права. „Трябваше да подадем възражение пред френското ведомство за търговски марки, за да заявим, че не искаме само една компания да има правото да използва термина ройбос. Все още проучваме относно техните намерения.“
За южноафриканците ройбос е това, което ърл грей представлява за англичаните, а това не е първият спор за името. Южна Африка е постигнала извънсъдебно споразумение с Burke International през 2005г., защитавайки термина ройбос в САЩ. Миналата година друга френска компания е успешно възпрепятствана да подаде подобна заявка.
Без кофеин и богат на минерали, антиоксиданти и витамини, ройбосът традиционно се отглежда в региона Cederberg, 150 мили северно от Кейп таун. Растението се бере, реже и пулверизира с вода, а влажните листа се оставят да ферментират 12 часа преди да бъдат разпръснати и изсушени на слънце, придавайки им отличителен кехлибарен цвят. Южна Африка започва да изнася чая през 1904г и сега 70% отиват в страни членки на ЕС. Тази индустрия осигурява работни места за около 4,500 души.
Съветът в крайна сметка има за цел да осигури статут като този на шампанското, чая дарджилинг, ориза басмати и колумбийското кафе. Сниман: „Ако можем да получим закрила за ройбоса в ЕС като географско означение, в бъдеще, всяка друга страна, която успее да го отгледа, няма да има правото да го нарича ройбос“. „Хората плащат много за шампанско за разлика от пенливото вино заради ексклузивитета. Би било добре, ако от ройбоса също направим нещо изключително.“
Към настоящия момент местните органи търсят начин да защитят ройбос в Южна Африка и след това в ЕС. Министерство на търговията е предложило разпоредби, които да защитят името ройбос съгласно Закона за търговски и стокови марки: „Името ройбос може да се използва само по отношение на сух продукт, настойка или екстракт, който е 100% чист ройбос – добит от Aspalathus linearis и който е бил култивиран или добит от диво растение в географския район, както е описан в настоящото.“
Източник: The Guardian