Поредна „война“ за търговска марка в Китай
В резултат на най-мащабния съдебен процес в Китай, свързан с търговска марка от областта на винарската индустрия, на френския винопроизводител Castel Frères се е наложило изцяло да промени облика на търговската си марка. Castel е губещата страна в продължилото четири години дело, заведено срещу ответника Li Daozhi.
Преди около 15 години, компанията на Li регистрира търговска марка „Kasite“ за внос в Китай на испански, а по-късно и на френски вина. Приблизително по същото време, Castel започва да бутилира вино в Китай и става известна сред китайските потребители със същото име на китайски език. На пазар, в който много от потребителите не четат латински букви, китайските йероглифи имат много по-силно въздействие що се отнася до разпознаваемостта на дадена марка.
Според публикации в местни издания, Li е предложил да продаде търговската марка на Castel за 1 милион евро. Castel не приемат офертата и завеждат дело срещу Li през 2005г., твърдейки, че неговата компания не е използвала името Kasite в последните три години. Впоследствие, Li подава насрещен иск срещу Castel за нарушаване на търговска марка. Миналата година той печели делото, а Съдът в Zhejiang му присъжда обезщетение от 33.73 милиона юана (5 милиона долара). Върховният съд на Китай обаче отменя присъдата и постановява повторно разглеждане на делото, което все още се очаква да бъде насрочено. Междувременно, за да не загубят пазарния си дял поради протакането на случая, от Castel са счели за необходимо да регистрират нова търговска марка в Китай с името „Kasidaile.“
Случаят на Castel Frères е само пример за това пред какви затруднения са изправени чуждестранните компании на китайския пазар. Ако търговска марка вече е била регистрирана от друго лице, на фирмата ще се ѝ се наложи да премине през тежки съдебни дела, които биха могли да продължат с години. Ако компанията загуби, тя е изправена пред избора или да изразходи много средства, за да купи марката, или да промени бранда си.
Надежда Драгомирова
Източник: CNN