Патентни заявки в областта на високите технологии пред петте водещи световни служби за ИС – тенденции и очаквания
Георги Филипов
Св. Кирил и Методий – Скопие, Факултет по компютърни науки и инженерство (FCSE), Северна Македония
-
Въведение
Петте служби за интелектуална собственост (IP5) е името, дадено на форум на петте най-големи служби за интелектуална собственост в света, който беше създаден през 2007 г. „за подобряване ефективността на процеса на разглеждане на патенти в световен мащаб“.[1] Тези IP5 служби заедно обработват около 80% от заявките за патенти в света и 95% от цялата работа, извършена съгласно Договора за патентно сътрудничество (PCT). Ръководителите на Европейското патентно ведомство (ЕПВ), Японското патентно ведомство, Корейската служба за интелектуална собственост (KIPO), Националната служба за интелектуална собственост на Китайската народна република (CNIPA) и Службата за патенти и търговски марки на САЩ (USPTO) се съгласиха да създадат десет основни проекта, по които ще работят заедно с цел подобряване на световната система за интелектуална собственост.
Проектите са разделени на три работни групи (РГ) (Таблица 1): РГ1, Обща хибридна класификация, РГ2, които се състоят от шест подгрупи (Обща документация, Общи инструменти за поддръжка на търсене и изпити, Общ формат на приложение, Взаимен машинен превод и Общ достъп към резултатите от търсенето и изпитите и РГ3, която съдържа три подгрупи, Обща политика за обучение, Общи правила за експертиза и Управление на качеството и Обща система за статистически параметри за проверка се назначават от кабинетите на редовните срещи (Таблица 1).
През 2019 г. петте ведомства решиха да усъвършенстват сътрудничеството си в новите нововъзникващи технологии (NET) и изкуствения интелект (AI), като създадоха специална работна група, която да координира техните инициативи. Една година по-късно, по време на втората си среща, работната група оцени първоначалните идеи и възможните предложения за проекти и разработи изчерпателна пътна карта за тези проекти и бъдещата работа, която да бъде предприета от различните работни групи на IP5. През юни 2021 г. ръководителите на IP5 ведомствата одобриха IP5 NET/AI пътна карта (фиг.1)).[2]
Последната (15-та годишна) среща между ръководителите на IP5 службите посредством видеоконференция се проведе на 9 юни 2022 г., което доведе до „напредък в техните съвместни инициативи и се договориха за по-нататъшно подобряване на патентната система за по-добра подкрепа на иноваторите в световен мащаб“. Домакин на срещата на ръководителите на IP5 беше ЕПВ. Различните групи работят интензивно на кратко отстояние между срещите.
Обобщавайки всички досегашни дейности на службите от IP5 групата, може да се заключи, че основната идея е необходимостта от изграждане възможно най-скоро на Световна система за ИС с цел избягване на огромни разходи за администрация, търсене и експертиза и разширяване на научното, технологичното и икономическо сътрудничество между страните и регионите, подготвящи човечеството за новата технологична епоха, характеризираща се в същото време с ускорени промени в политическите, глобалните, природни, климатични и урбанистични условия.
Таблица 1[3].
Като се има предвид съвременното научно и техническо ниво на развитие чрез използване на нова ежедневна терминология, където доминира формулировката: роботи, дронове, ботове, AI (изкуствен интелект), блокчейн, ИТ, високи технологии, биотехнологии и т.н., както и точно дефинираните технологични полета чрез Международната патентна класификация и специфични класификации в някои от патентните служби, ще използваме конкретни патентни класове за целите на анализа на ситуацията, тенденции и очаквания в областта на т.нар. високи технологии.
Фиг. 2. (Фиг.4.4)[4] описва разпределението на заявленията за 2021 г. по по-подробни области на технологиите във всяко ведомство (лява колона за всяко IP5 ведомство) и промяната в броя на заявленията в сравнение с 2020 г. (дясна колона). Въпреки че цялата Международна патентна класификация, която се състои от 8 (осем) раздела и повече от 120 класа, статистиката за патенти на ЕПВ и статистиката на службите от IP5 групата обръщат внимание на 35 технологични области.
Фиг. 1.
Действителните дялове и процентните промени в броя на заявленията се показват за първите 10 водещи полета във всяко ведомство. Три полета са водещи във всички ведомства от IP5:
1. Електрически машини, апарати, енергия, 10. Измерване и 13. Медицинска техника. Шест от водещите области в USPTO, пет от водещите области в KIPO и четири от водещите области в CNIPA са свързани със сектора на електротехниката (1 до 8). В JPO, KIPO и USPTO повечето от водещите области са свързани със сектора на електротехниката (1 до 8) или със сектора на инструментите (9 до 13). В CNIPA и EPO водещите области са по-разпръснати между секторите. Най-високите дялове в дадена област могат да бъдат намерени в 6. Компютърни технологии, получаващи 14% от всички заявления в USPTO и 13% в CNIPA.
Сравнявайки Фиг. 1 и Фиг. 2, изглежда логично дейността на IP5 службите, водеща до разработването на такъв вид IP5 NET/AI пътна карта, тъй като целият спектър от нововъзникващи технологии е част от областите: електротехника, компютърни технологии, измервания, инструменти, ИТ методи за управление и аудио-визуални и телекомуникационни технологии, полупроводници, както и биотехнологии и фармацевтика.
Фиг. 2
2. Характеристики на службите за интелектуална собственост
а. Европейско патентно ведомство
Европейското патентно ведомство (ЕПВ) е създадено с Европейската патентна конвенция (EPC) от 1973 г. То прилага единна, единна процедура за подаване на заявки за патенти на всеки от трите си официални езика (английски, френски и немски) и по този начин дава възможност на независими изобретатели , компании и изследователи, за да защитят своите изобретения на пазар от около 700 милиона души. До момента има 39 европейски държави, които са подписали EPC: Албания, Кипър, Франция, Ирландия, Люксембург, Норвегия, Сърбия, Швейцария, Австрия, Чехия, Германия, Италия, Малта, Полша, Словакия, Турция, Белгия, България, Дания, Гърция, Латвия, Северна Македония, Португалия, Словения. Обединено кралство, Естония, Унгария, Лихтенщайн, Монако, Румъния, Испания, Хърватия, Финландия, Исландия, Литва, Холандия, Сан Марино, Швеция и Черна гора. Има една държава за разширение, Босна и Херцеговина и четири държави на валидиране: Мароко, Камбоджа, Тунис и Молдова. Следващата страна за разширение ще бъде Грузия.
През 2022 г. ЕПВ получи 193 460 заявления за европейски патент (Фиг.3)[5], което е с 2,46 % повече в сравнение с 2021 г. През 2022 г. ЕПВ публикува 81754 европейски патента, което е с 24,85% по-малко от 108799 европейски патента, издадени през 2021 г., което е с 2% по-малко в сравнение с 2020 г., когато беше стартиран дигитален файлов пазар, който „изигра важна роля за ефективното управление на работното натоварване през 2021 г.“
Това намаляване на броя на издадените патенти е свързано с мерките срещу Covid-19 и финансовата политика и стратегията за управление на администрацията на ЕПВ. По друг начин не може да се обясни съобщението на ЕПВ, че „цифровизацията в ЕПВ предполага ефективност по отношение на навременността на продуктите и услугите на ЕПВ“, като се има предвид, че „През 2021 г. ЕПВ стартира изграден механизъм за предварителна класификация, базиран на изкуствен интелект, което му дава пълен контрол върху ключова дейност. Новата машина беше използвана за разпределяне на над 50 000 EP и PCT заявления сред експертите на ЕПВпрез втората половина на годината. Освен това друга дигитална услуга, която стартира през 2021 г., беше пилотна за провеждане на устни производства по възражение чрез видеоконферентна връзка. Тази цифрова трансформация оказа положително въздействие върху приноса на ЕПВ през 2021 г”[6].
Единният патент, който се очаква да започне да функционира на 1 юни 2023 г., е наистина от огромно значение за патентната система в Европа. Единният патент „предлага значителен потенциал за иновации, инвестиции и трансфер на технологии във време, когато те са необходими повече от всякога“. Под единен патент се разбира и Единен патентен съд, който ще има изключителна компетентност по отношение на единния патент и, по-специално, в крайна сметка ще придобие изключителна компетентност и за конвенционалните европейски пакетни патенти на територията на участващите държави-членки (25 от тях) след изтичане на седем -годишен преходен период.
През 1992 г. Съветът на министрите на Европейската общност прие Регламент на Съвета относно създаването на Сертификат за допълнителна закрила за медицински продукти, като очевидна необходимост на фармацевтичната индустрия[7] и желание за съществуване на хармонично решение на общностно ниво. Директивата за сертификата за допълнителна закрила има няколко изменения. Последното беше през 2029 г. с Регламент (ЕС) 2019/933 (Регламент за освобождаване от производство), който влезе в сила на 1 юли 2019 г. По принцип SPC предлага възможност за максимум 5 години по-дълга патентна защита за медицински продукти в случай, че всички условия са изпълнени.
Базите данни на ЕПВ предоставят на обществеността патентни данни, оставайки най-изчерпателната колекция от патенти, чийто общ брой записи в световната библиографска база данни на ЕПВ (DOCDB) вече надхвърли границата от 140 милиона патентни публикации. Световните данни за правни събития на ЕПВ (INPADOC) се отнасят до информация за събитията по време на жизнения цикъл на заявката за патент. INPADOC съдържа правни събития от над 50 международни патентни органа по целия свят, налични като front file и back file данни. Базите данни на ЕПВ са достъпни чрез услуги като ESPACENET, както и чрез множество търговски доставчици и партньорски институции. Потребителите, които се интересуват от извършване на статистически анализи на патентни данни, могат да се възползват от базата данни PATSTAT на ЕПВ и онлайн услугите PATSTAT.
Патентният индекс на ЕПВ предоставя изчерпателен преглед на цифрите, представящи скорошната дейност в глобалната патентна система и прозрения за нововъзникващите технологични тенденции. Потребителите, които желаят да изследват статистиката зад патентния индекс, да персонализират собствените си графики и да изтеглят избрани данни, могат да го направят, като посетят уебсайта на ЕПВ.
Онлайн центърът за статистика и тенденции на ЕПВ се разшири до 326 центъра за патентна информация (PATLIBs) през 2021 г. ЕПВ помогна на потребителите и потенциалните заявители на патенти да разберат патентната система и стимулира трансфера на технологии в своите държави-членки. За да даде възможност на центровете като създатели, проектът PATLIB 2.0 вече предлага персонализирани пакети услуги, позволяващи на центровете PATLIB да преподават ефективно използване на патентна информация и патентни инструменти (обучение на обучители), да извършват анализи и статистики въз основа на патентни данни и да правят заключения относно тенденциите в специфични технически области.
ЕПВ продължи да организира успешно няколко онлайн събития на високо ниво, включително Европейската награда за изобретател, заедно с цял набор от онлайн семинари и срещи. Основавайки се на обширна дигитализация, „New Normal“ на ЕПВ ще свидетелства за нови работни среди за своите проверяващи и помощен персонал, както и богатство от 12 IP5 Статистически доклад за 2021 г. Глава 2 – IP5 Ведомства нови инструменти за по-добро клиентско изживяване, в обслужването на кандидатите и обществеността.
Географското покритие на ЕПВ нарасна допълнително, като се увеличи до общо 2,020 милиарда жители до края на 2021 г. чрез 38 държави членки, 2 държави на разширяване, 4 държави на валидиране (скоро 5 с Грузия) и 10 подсилени партньорства. През 2021 г. няколко патентни служби се присъединиха към стандарта за Кооперативна патентна класификация (CPC), включително тези в Мароко, Румъния и България. До края на годината около 65 милиона патентни документа са класирани в СРС.
Що се отнася до участието на високите технологии или, NET според речника на IP5 ведомствата, броят на патентните заявки, подадени пред ЕПВ през 2022 г., е малко по-различен от ситуацията в IP5. Водеща област е 1. Цифрова комуникация, 8,6% ръст, следвана от 2. Медицински технологии, 81%, 3. Компютърни технологии, 7,9%, 4. Електрически машини, 7,2%, 5. Фармацевтика, 4,8%, 6. Транспорт, също 4,8%, 7. Измервания, 4,7%, и 8. Биотехнологии, 4,2%.
Фиг. 3
b. Японско патентно ведомство (JPO)
След назначаването му за нов комисар (юли 2022 г.) на JPO, г-н Хамано Коичи декларира, че (цитати):
“1. Функциите на Националния център за информация и обучение по индустриална собственост (INPIT) на JPO ще бъдат засилени, за да се подобри подкрепата за малки и средни предприятия, стартиращи бизнеси и университети, които са важни двигатели за създаване на иновации….
- Като се има предвид бързото развитие на цифровизацията, се провеждат все повече и повече междуиндустриални лицензионни преговори, включващи стандартни основни патенти, тъй като JPO наскоро преработи и публикува втората версия на „Ръководството за лицензионни преговори, включващи стандартни основни патенти“, което ще предостави полезна информация за постигане на плавни преговори за лицензиране, както и за ранно разрешаване на спорове…
- Като част от усилията на JPO за насърчаване на иновациите, които допринасят за целите за устойчиво развитие (SDGs), JPO активно подкрепя инициативите на WIPO GREEN, като разработва и публикува списъка на технологиите за зелена трансформация (GXTI). Също така, за да комуникира ролята на системата за интелектуална собственост за решаване на социални предизвикателства, JPO популяризира I-OPEN PROJECT към предстоящото Expo 2025 Осака, Япония. В същото време JPO енергично ще насърчава сътрудничеството със Световната организация за интелектуална собственост (СОИС) и задграничните служби за интелектуална собственост, като същевременно ще подкрепя службите за интелектуална собственост в нововъзникващи и развиващи се страни.
- JPO непрекъснато ще поддържа най-бързите експертизи в света. Предоставяйки тези висококачествени услуги, JPO стартира и ново подразделение през април 2022 г., озаглавено „Офис за реинженеринг на бизнес процеси“, за да бъде адаптивно към нови задачи на фона на системни промени и нови политики. И
- JPO ще работи в тясно сътрудничество със съответните министерства и агенции за въвеждане на неразкриване на избрани патентни заявки въз основа на Закона за насърчаване на икономическата сигурност, като същевременно обръща внимание на балансирането на икономическите дейности на Япония и насърчаването на иновациите с нейната национална сигурност”.[8]
Мисия, визия и ценности, споделени от JPO [9]:
Подкрепя отблизо иновативните идеи; Комбинира най-съвременните технологии с професионални знания и опит, които JPO е натрупало и усъвършенствало през годините; и Съвместно създаване на ИС екосистема, в която идеи, изследващи бъдещето, могат да бъдат разработени за генериране на нови стойности, с всички заинтересовани страни, имащи допирни точки с интелектуалната собственост.
Ангажира се да насърчава иновациите с цел постигане на общество, в което всеки индивид е насърчаван да подобри креативността си, за да се справи с различни предизвикателства, от подобряване на качеството на живот до решаване на социални проблеми.
Мисия: Да се постигне общество, в което идеите се уважават и всеки индивид се насърчава да запали творчеството.
Визия: Да насърчава иновациите* чрез подобряване на правата върху интелектуалната собственост чрез съвместно създаване на екосистема за интелектуална собственост*, в която могат да се развиват идеи, изследващи бъдещето, за генериране на нови ценности.
Ценности: Провеждане на бизнес операции с почтеност и честност, основани на прозрачност; Действия от гледна точка на потребителите; Продължаване на подобрения без обвързване с минали практики; Действане проактивно с професионална експертиза; Мислете и се справяйте с проблемите като обединен JPO субект.
ИС екосистема се отнася до така наречената екология на интелектуалната собственост, която също включва концепцията за ИС цикъл, т.е. положителен цикъл на развитие за създаване, защита и стратегическо използване на интелектуалната собственост. По-конкретно, това показва система, в която въз основа на ИС, създаден в рамките на цикъла на ИС, хората имат положително въздействие един върху друг и върху обществото, за да установят автономно нови идеи и ценности.
Думата „иновация“ не се ограничава до технологични въпроси. По-скоро има широко значение, което включва разработването на нови бизнес модели и социални системи.
Очевидно е, че JPO е напълно ангажирано с изпълнението на целите на ООН и СОИС, като се има предвид екологичната защита на планетата и социалната отговорност за човечеството, като се помага на изследователи и хора от стартиращи фирми, МСП и университети, показващи съзнание за бъдещото развитие в глобален мащаб значението на думата. Разбира се, това не означава, че JPO не е достатъчно заинтересувано от сътрудничеството и взаимодействие с IP5 ведомствата, както и в други видове международно сътрудничество.
JPO и неговото международно сътрудничество
JPO традиционно е изцяло ангажирано в сътрудничеството в рамките на Световната организация за интелектуална собственост (СОИС), но също и с други международни и регионални организации и държави.
Що се отнася до многостранното сътрудничество, JPO редовно се ангажира във взаимни проекти със страните от така наречената Група B+ (държави-членки на СОИС от Група B, страни-членки на ЕС, страни-членки на Европейската патентна конвенция (EPC), Европейското патентно ведомство (ЕПВ), Европейска комисия и Южна Корея), след това Групата на IP5 ведомствата, Тройно сътрудничество (JPO – EPO – USPTO), друго тройно (JPO – CNIPA – KIPO), JPO – ASEAN, JPO – Арабски ведомства и JPO – Африкански ведомства.
Двустранното сътрудничество е свързано със съвместни проекти и дейности между: JPO – USPTO, JPO – EPO, JPO – Служба за интелектуална собственост на Европейския съюз (EUIPO), JPO – INPI (Френски „Национален институт за индустриална собственост“), JPO – DPMA (Германски патент и Служба за търговски марки, Deutsches Patent- und Markenamt), JPO – UKIPO (Служба за интелектуална собственост на Обединеното кралство), JPO – CNIPA, JPO – IPO („Индийско патентно ведомство“, или по-точно „Главен контролер на патенти, дизайни и търговски марки“), JPO – Карибски и южноамерикански служби за интелектуална собственост, JPO – INPI (Аржентински „Национален институт за индустриална собственост“), JPO – INPI (Бразилски национален институт за индустриална собственост), JPO – IPO (Израелско патентно ведомство), JPO – SAIP (Саудитски орган за интелектуална собственост), JPO – TPI (Турски патентен институт), JPO – EPO (Египетски патент Office), JPO – OMPIC (Мароканска служба за индустриална и търговска собственост), както и сътрудничество между JPO – всяка заинтересована от развиваща се страна в света.
Patent Prosecution Highway (PPH) – JPO Специфики[10]
Тази японска специфика (PPH) „позволява заявление, чиито претенции са определени като патентоспособни в Службата за първо подаване (OFF), да премине ускорена проверка в Службата за второ подаване (OSF) с проста процедура при искане от заявител въз основа на двустранни офис споразумения” (Фиг. 5).
PPH улеснява придобиването на патент от заявителя на ранен етап в световен мащаб и подобрява използването на резултатите от търсенето и експертизата между ведомствата по интелектуална собственост, за да намали тежестта на експертизата и да подобри качеството на експертизата в световен мащаб. Освен това PPH трябва да намали разходите и да увеличи броя на издаваните патенти. Повече информация за PPH можете да намерите на https://www.jpo.go.jp/e/toppage/pph-portal/pph.html. До момента има повече от 50 офиса, които са приели да използват възможностите, предлагани от PPH. PPH, обикновено въз основа на двустранно споразумение между две служби и трябва да се прилага между първата служба (OFF) и втората служба (OSF). Офисите, които присъстваха на срещата на работно ниво на PPH, проведена в Сингапур през 2014 г., се споразумяха за PPH Политика[11], предложена от JPO. Всяка служба, участваща в PPH, трябва да одобри и реализира политиката, за да насърчи прозрачността и ефективността на PPH. да улесни размера на безвъзмездните средства и да намали разходите.
Фиг.5
Концепция на JPO за изобретения, свързани с ИИ
През октомври 2022 г. отделът за патентна експертиза на JPO публикува доклад със заглавие – „Последните тенденции в изобретенията, свързани с ИИ“ , като отговор на забележителния интерес на обикновените хора, както и на експертите към концепцията за „Изкуствен интелект (ИИ)”. Целите на това изследване бяха японски приложения и международни заявления, базирани на PCT (Договор за патентно сътрудничество) и прехвърлени в национална фаза в Япония, и за които годината на кандидатстване беше между 1988-2020 г. Експертите от JPO смятат, че нарастването на заявките за патенти за технологии, свързани с ИИ, ще продължи и в бъдеще. Ситуацията в края на 2022 г. ще бъде представена в кратък текст с подходящ брой цифри.
Фиг.6
Патентните експерти от „Електронния отдел“ на JPO разделиха изобретенията, свързани с ИИ, на две групи (вижте Фиг.6, Екранна снимка от Фигура 1 в доклада) – 1. Основно изобретение с изкуствен интелект, включващо изобретения в IPC Class, G06N и 2 . Приложни изобретения с ИИ, включващи изобретения в IPC клас, G06T1/40, G05B13/02 и др.
Според JPO, 1. “ Основните изобретения с ИИ са изобретения, характеризиращи се с технология за математическа или статистическа обработка на информация, която формира основата на ИИ, като различни методи за машинно обучение, включително невронни мрежи, задълбочено обучение, поддържащи векторни машини, обучение с подсилване, в допълнение към базирани на знания модели и размита логика и т.н.”. (FI2, който трябва да бъде присвоен, е основно G06N3). 2.” Изобретенията, приложени с изкуствен интелект, са изобретения, характеризиращи се с прилагане на математическа или статистическа технология за обработка на информация, която формира основата на изкуствения интелект в различни технически области като обработка на изображения, обработка на реч, обработка на естествен език, управление на устройства/роботика, различни системи за диагностики/откриване/предсказване/оптимизиране и т.н.“. (Няколко FI ще бъдат присвоени).
Фиг.7 (Фиг. 4 от Доклада)[12], показва броя на заявленията, класифицирани в G06N от 1990 г. до 2020 г.
Фиг. 7
В началото на „Първия бум” на интерес към експертни системи, роботика, телекомуникации и т.н., през първата половина на 90-те години, всички заявления бяха класифицирани в G06N3/02-3/10 (невронни мрежи), G06N5/ (база от знания), G06N7/ (размита логика и др.) и G06N20/ (машинно обучение; G06N99/00, 150-159 преди ревизия FI) се увеличи, но след това започна да намалява, а що се отнася до G06N5/ и G06N7/, броят на заявленията остава нисък днес. Ръстът на заявките за регистрация след 2014 г. е влиянието на така наречения трети бум на изкуствения интелект и машинното обучение, включително невронните мрежи, което играе водеща роля (особено ролята на задълбочено обучение е основна позиция). Факторите, които повишават броя на заявленията при третия бум на ИИ, са G06N3/02-3/10 и G06N20/.
Фигура 8 показва, че G06T (технология за обработка на изображения) е във възход от 2016 г. най-големият от 2019 г. насам, надминавайки G06N, като основна класификация, различна от G06N. В допълнение, G06Q (бизнес; включително G06F17/60 преди ревизия на FI), A61B (медицинска диагноза), G01N (анализ на материали), G06F16/(извличане на информация / препоръка; включително G06F17/30 преди ревизия на FI), G16H (здравеопазване) , G05B (система за управление и система за настройка като цяло), G06F40/ (обработка на естествен език), H04N (обработка на видео) и т.н. също са основна област на заявките с ИИ. Броят на другите G06F (информация като цяло) също е голям, включително информационните технологии като G06F3/ (интерфейс човек машина) и G06F21/ (информационна сигурност). Техническите области, които могат да бъдат групирани в „Други“, също се увеличават, което предполага, че приложението на технологията с ИИ се разширява.
Фиг. 8 Разпределение на основните класове изобретения, свързани с ИИ, между 2010-2020г
Фиг. 8 показва броя на националните заявления до Петте служби за интелектуална собственост и PCT, подадени чрез СОИС и класифицирани в IPC: G06N. Подобно на ситуацията в Япония, броят на заявките в G06N се увеличава във всяко от ведомствата. По-специално, USPTO и CNIPA са основните дестинации за приложение в света. Като тенденция на заявления, свързани с невронни мрежи, Фигура 8 показва броя на заявките, класифицирани в IPC: G06N3/02-3/10 (невронна мрежа). Броят на подадените заявления нараства в световен мащаб. По-конкретно, броят на заявления, подадени в Китай, е по-голям от броя на заявленията, подадени във всяка друга служба.
KIPO – Корейска служба за интелектуална собственост
Кратки исторически данни за KIPO
През 1908 г. Указът за патентите полага основата в Корея за институционализиране на интелектуалната собственост. Корейската служба за интелектуална собственост е създадена през 1949 г. като външно бюро на Министерството на търговията и промишлеността под името Патентно бюро. През 1967 г. Корея се присъедини към Конвенцията за създаване на Световната организация за интелектуална собственост (СОИС).
Фиг. 9 Брой заявления към всеки IP5 офис и СОИС, класифицирани в G06N, (2013 – 2019)
През 1977 г. Патентното бюро става външна администрация на Министерството на търговията и промишлеността под името Корейска служба за индустриална собственост (KIPO), а през 1979 г. се присъединява към СОИС, а една година по-късно Република Корея се присъединява към Парижката конвенция за защита на индустриалната собственост. В Корея през 1984 г. се присъединява към Договора за патентно сътрудничество (PCT). През същата година KIPO премества главния си офис от Сеул в Даеджон. През 2000 г. Корейската служба за индустриална собственост е преименувана на Корейска служба за интелектуална собственост, през 2003 г. Корея се присъединява към Мадридския протокол. През 2006 г. правният статут на KIPO е променен на централна изпълнителна агенция съгласно Закона за създаване и дейност на изпълнителните агенции.
През 2007 г. KIPO стана член на IP5 Ведомствата. През 2008 г. KIPO преструктурира организацията си до по-ефективна в съответствие с политиката на новото правителство за рационализиране на правителствените организации и още през 2008 г. се проведе 2-рата среща на ръководителите на IP5 в Джеджу. През 2011 г. в Корея беше създаден PCT отдел за международно търсене и предварителна експертиза, докато броят на регистрираните патенти надхвърли 1 милион. През 2012 г. стартира системата KIPOnet. През 2013 г. беше създадено Бюро за защита на интелектуалната собственост и международно сътрудничество. През 2014 г. Корея депозира присъединяване към Женевския акт от Хага, Споразумение относно международната регистрация на промишлени дизайни и проведе 7-та среща на ръководителите на IP5 в Пусан. През 2015 г. се проведе 50-ият Ден на изобретенията в Корея. През 2016 г. се проведе събитие „Global IP-Sharing Korea“. През 2017 г. се проведе „Конференция на ръководителите на ИС офиси“. През 2019 г. се проведе 12-та IP5 среща на ръководителите на ведомства в Инчеон и KIPO надмина общо 2 милиона патентни регистрации.
Заявки за патенти и полезни модели на KIPO и статистика за регистрация [13]
Според корейския възглед по въпроса за интелектуалната собственост „Целта на патентната система е да ускори развитието на технологиите чрез защита, насърчаване, промотиране и използване на изобретения и по този начин да допринесе за развитието на индустрията“. Следвайки принципа на Парижката конвенция за индустриална собственост, „публикуването на изобретения, които са кандидатствали за патентна защита, води до натрупване и използване на технологии и напредък на индустрията. Предоставянето на изключителни права за търговско използване на патентовано изобретение насърчава комерсиализацията, насърчава развитието на изобретения и води до напредък на индустрията. Едно изобретение, което изисква право да бъде патент, „трябва да има промишлена приложимост и да може да се използва в индустрията“. Ако става въпрос за технология, „Технологията трябва да има новост; не трябва да е известна на обществеността (предшестващо състояние на техниката) преди подаване на заявление и трябва да има изобретателска стъпка; не трябва лесно да се извлича от предшестващото състояние на техниката, въпреки че се различава от предшестващото състояние на техниката. Периодът на патентно право „започва, когато се регистрира установяването на патентно право; изтича 20 години след датата на подаване на заявката за патент”. Съответният срок за полезен модел е 10 години. Подобно на другото право на индустриална собственост, „действието на патентното право е предмет на принципа на териториалност; тоест важи само в страната, в която е получено правото”.
Таблица 2
От Таблици 2, 3 и 4 броят на патентните заявки и броят на предоставените (регистрираните) патенти са много подобни на числата, дадени в патентната статистика на ЕПВ. По време на процеса на анализиране на данните трябва да се има предвид, че според Корейския патентен закон едно патентно право може да бъде предоставено само за едно изобретение.
Таблица 3
Таблица 4
Специфики на KIPO – Patent Prosecution Highway (PPH)
Основната концепция на Patent Prosecution Highway (PPH) преди KIPO е почти същата, както беше в случая с JPO. А именно, ако службата за първо подаване (OFF) е оценила патентоспособността на патентна заявка, службата за второ подаване (OSF) предлага на заявителя ускорена проверка за съответната заявка, при условие че са изпълнени определени условия. С програмата PPH резултатите от проверката на OFF се използват за ускоряване на процеса на кандидатстване в OSF, като по този начин се намалява работното натоварване и се подобрява качеството на патента. Ако OFF прецени, че е патентоспособно, съответното заявление се подава предварително за ускорена експертиза в OSF.
Глобалната PPH започна на 6 януари 2014 г. Всеки от офисите на IP5 взе участие в първата среща по инициативата на JPO. Другите офиси, участващи досега в пилотния проект Global PPH (GPPH), са както следва: ИС Австралия (IP Australia), Австрийско патентно ведомство (APO), Канадско ведомство за интелектуална собственост (CIPO), Датско ведомство за патенти и търговски марки (DKPTO), Естонско патентно ведомство (EPA), Финландска служба за патенти и регистрация (PRH), Германска служба за патенти и търговски марки (DPMA), Унгарска служба за интелектуална собственост (HIPO), Исландска патентна служба (IPO), Служба за интелектуална собственост на Нова Зеландия (IPONZ), Израелска патентна служба (ILPO), Северен патентен институт (NPI), Норвежка служба за индустриална собственост (NIPO), Национален институт за защита на конкуренцията и защита на интелектуалната собственост на Перу (INDECOPI), Национален институт по индустриална собственост на Чили (INAPI), Патентно ведомство на Република Полша (PPO), Португалски институт по индустриална собственост (INPI), Руската федерална служба за интелектуална собственост (РОСПАТЕНТ), Служба за интелектуална собственост на Сингапур (IPOS), Испанска служба за патенти и търговски марки (SPTO), Управление на промишлеността и търговията (SIC), Шведска служба за патенти и регистрация (PRV), Служба за интелектуална собственост на Обединеното кралство (UKIPO) и Вишеградски патентен институт ( VPI), Корпорация за интелектуална собственост на Малайзия (MyIPO).
KIPO разработи сътрудничество в Patent Prosecution Highway с нови служби за интелектуална собственост по цял свят: DPMA (Германска служба за патенти и търговски марки), IPOHIL (Служба за интелектуална собственост на Република Филипини), TIPO (Тайванска служба за интелектуална собственост), SIC (Управление на промишлеността и търговията на Република Колумбия), EAPO (Евро-азиатско патентно ведомство), IP Viet Nam, SAIP (Саудитски орган за интелектуална собственост), INPI (Национален институт за индустриална собственост на Бразилия), MyIPO (Корпорация за интелектуална собственост на Малайзия), JPO (Японско патентно ведомство), USPTO (Служба за патенти и търговски марки на САЩ), DKPTO (Датска служба за патенти и търговски марки), UKIPO (Служба за интелектуална собственост на Обединеното кралство), CIPO (Канадска служба за интелектуална собственост), ROSPATENT (Федерална служба за интелектуална собственост, патенти и търговски марки), NBRF (Национален съвет за патенти и регистрации на Финландия), SPTO (Испанска служба за патенти и търговски марки), CNIPA (Китайска национална администрация за интелектуална собственост), HIPO (Унгарска служба за интелектуална собственост), IPOS (Служба за интелектуална собственост на Сингапур), APO (Австрийско патентно ведомство),
Политиката на KIPO за интелектуална собственост се приближава към технологиите на Четвъртата индустриална революция [14]
Търсейки възможност за разработване на подходяща услуга, която да отговори на бързите промени в ИС средата, KIPO въведе нови мерки за подобряване на своята патентна експертиза. Беше направено организационно преструктуриране, което доведе до създаването на ново „Бюро за изследване на цифровата конвергенция“, посветено на изследването на технологии, свързани с Четвъртата индустриална революция (4IR), като изкуствен интелект (ИИ), големи данни и био- здравеопазване и други NET (нови нововъзникващи технологии).
Преструктуриране на организационната схема на отдела по експертизи
Преди тази реорганизация патентната експертиза на KIPO се извършваше от четири бюра: Бюрото за политика на патентна експертиза и Бюро за патентна експертиза 1, 2 и 3. Беше установена по-ефективна система според технологичните области и преместването на експерти със специфичен опит. От 2019 г. има пет бюра, управляващи патентни експертизи: 1. Бюро за политика по патентна експертиза; 2. Бюро за изследване на цифровата конвергенция; 3. Бюро за изследване на електроенергия и телекомуникации; 4. Бюро за изследване на химикали и биотехнологии; и 5. Бюро за изследване на машини и метали.
Като се има предвид спецификата на технологиите, свързани с 4th IR, Digital Convergence Examination Bureau се състои от шест отдела и екипи, свързани с 4IR: 1. Изкуствен интелект (ИИ) и отдел за изследване на големи данни; 2. Отдел за изследване на Интернет на нещата; 3. Отдел за изследване на биотехнологиите и здравеопазването; 4. Отдел за проучване на интелигентни роботи; 5. Отдел за изследване на интелигентното производство; и 6. Екип за проверка на технологиите за автономно шофиране. Важен факт е, че новите критерии за експертиза са установени чрез консултация между Бюрото и индустриите, които ще играят ключова роля за насърчаване на развитието и растежа на свързаните с 4IR технологии и индустрии. Ускорената експертиза позволява начин за преференциален преглед на необходимите приложения, като същевременно отговаря на непрекъснатите промени в индустриалната структура и напредъка на технологичната среда.
Нови патентни класификации
В съответствие с нововъзникващите технологии през 2018 г. беше създадена нова система за патентна класификация за седем технологични области, а през 2019 г. бяха добавени девет технологични области, които могат да се възползват от програмата.
Те са показани на Фигура 10:
1) Изкуствен интелект, Интернет на нещата, 3D принтиране, автономен носител, големи данни, облачни изчисления, интелигентен робот;
2) Иновативно ново лекарство, персонализирано здравеопазване, интелигентен град, AR/VR, възобновяема енергия, дрон, комуникация от ново поколение, интелигентен полупроводник и усъвършенстван материал. Понастоящем допустимите патентни заявки, подадени при ускорената експертиза, се регистрират средно за 5,5 месеца, до 10 месеца по-рано от общите експертизи.
Фиг. 10 Технология на 4IR, полета за конвергенция на услугите и индустриални технологии
-
CNIPA – Китайска национална служба за интелектуална собственост
Китай подава рекордно много заявки за европейски патенти през 2022 г[15]
Под такова заглавие е публикувана последната новина на сайта на CNIPA (07.04.2023г.). Китайски компании и изобретатели са подали рекорд от 19 041 патентни заявки в Европейското патентно ведомство (ЕПВ), ръст от 15,1%, най-високият сред 20-те основни страни, подаващи заявки за патенти, според Патентния индекс 2022, разкрит наскоро от ЕПВ. Петте най-големи държави заявителки са САЩ, Германия, Япония, Китай и Франция, като Китай (15,1%) и Съединените щати (2,9%) и Южна Корея (10,0%) са основните двигатели на растежа на патентните заявки.
През 2021 г. в Китай са подадени общо 1,586 милиона заявки за патенти за изобретения, което е увеличение от 5,9% на годишна база. Сред тях 1,428 милиона са вътрешни заявления, което представлява 90,0% от общия брой, което е увеличение от 6,2% на годишна база; 158 000 са били чуждестранни заявления, подадени в Китай, което представлява 10,0% от общия брой, което е увеличение от 3,6% на годишна база. Сред местните заявки за патенти за изобретения, 1,314 милиона са заявления за изобретения за услуги, което представлява 92,0%, с годишно увеличение от 8,2%.
В класацията на компаниите Huawei все още е най-заетият подател в ЕПВ през 2022 г., подавайки 4 505 заявки за патент, което е повече от 27% на годишна база. LG от Южна Корея, Qualcomm от Съединените щати и Samsung от Южна Корея са класирани от второ до четвърто място. Освен Huawei, осем други китайски компании, включително OPPO, ZTE, Tencent, BOE Technology, VIVO, Baidu, Xiaomi и Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL), също попаднаха в топ 50.
Дигиталната комуникация отново беше полето с най-много патентни заявки миналата година, с общо 16 705 заявления, което е ръст от 11,2% на годишна база, следвана плътно от медицинските технологии и компютърните технологии съответно с 15 683 и 15 193. Китай изпревари Япония (19,9%) и Съединените щати (18,1%) в електрическите машини, апарати и енергия (включително батерийни технологии), което е с ръст от 47,7% на годишна база. CATL изпревари всички китайски компании в машините/енергетиката и се класира на трето място в Европа. Китай отчете ръст от 44,3% и 39,9% съответно в биотехнологиите и органичната фина химия, като имаше най-големи печалби в последната сред основните страни, подаващи заявки за патенти. Китай не само е силен в цифровите комуникации и компютърните технологии и ИИ, но също така става все по-активен в патентоването в много други области като биотехнологиите и медицинските технологии.
Като се има предвид фокусът на страната върху защитата на правата на интелектуална собственост, за да се подпомогне нейният икономически растеж, рекордният брой китайски патентни заявки в ЕПВ има глобално значение за защитата на правата на интелектуална собственост. Освен това Световната организация за интелектуална собственост (WIPO) разкри резултатите от международните заявки на патенти. Китай остава водещият източник на PCT международни заявления за четвърта последна година: през 2019 г., 58 990, през 2020 г., 68 720, през 2021 г., 69 540 и през 2022 г., 70 015.
Организационна структура на CNIPA
Административната структура на CNIPA включва 143 служители. Има един комисар, четирима заместник-комисари и 24 директори на отдели и заместник-директори на отдели (включително един заместник-секретар на пълно работно време на партийния комитет на CNIPA).
- Генералната служба отговаря за ежедневната работа на CNIPA и работи по безопасността, поверителността, публичните жалби, отвореното управление, информатизацията и т.н. Тя също така провежда политически изследвания, организира и извършва работа, свързана с публичността на интелектуалната собственост, и публикува важна правителствена информация.
- Министерството на договорите и правото координира и предлага планове за изготвяне и изменение на международни договори за интелектуална собственост и за свързани с чужбина преговори за интелектуална собственост; изготвя проекти на съответните закони, наредби и кодекси; извършва проверка за законосъобразност на нормативни документи, административно преразглеждане, административни дела и др.; формулира политики за проверка и критерии за преценка на потвърждението на упълномощаване на права на интелектуална собственост.
- Отделът за стратегическо планиране формулира национални стратегии и политики за интелектуална собственост и мерки за изграждане на национална сила на интелектуалната собственост; формулира национални планове за развитие на ИС; извършва бюджетирането и окончателното счетоводно отчитане на CNIPA и планирането на финансите, активите и инфраструктурата на звената пряко към CNIPA; извършва статистическо проучване, анализ и публикуване на ПИС.
- Отдел „Защита на интелектуалната собственост“ извършва работа по изграждане на системата за защита на интелектуалната собственост; организира формулирането на стандарти за преценка на нарушение на ИС и инспекция, оценка и други съответни стандарти за защита и правоприлагане; предприема административни съдебни решения като проверка на търговска марка, преразглеждане на патенти и анулиране; защитава наименованията за произход и географските указания, дизайните на оформлението на интегрални схеми, отличителните знаци, олимпийските знаци, знаците на Световното изложение и други официални знаци и ръководи обработката на местни спорове за интелектуална собственост, помощ при защита на правата и медиация при спорове.
- Отдел за насърчаване на използването на интелектуална собственост формулира и прилага политики и системи за управление за укрепване на създаването и използването на интелектуална собственост; насочва и стандартизира оценката на нематериалните активи на интелектуалната собственост; извършва работа, свързана с принудително патентно лицензиране, регистрация на залог на търговска марка и патент и управление на регистрацията на лицензи за прехвърляне и др.; формулира политики за регулиране на сделките с интелектуална собственост; и формулира политики и мерки за развитие и надзор на посреднически услуги за интелектуална собственост.
- Публичната система за обществено обслужване на информация за интелектуална собственост на и разработването на ИТ приложения насърчават улесняването, интензифицирането и ефективността на информационните услуги; извършват разпространението и използването на ИС информация, проучването, анализа и пускането на ИС приложения, оторизацията, регистрацията и друга работа, свързана с информацията.
- Отделът за международно сътрудничество (Офис по въпросите на Хонг Конг, Макао и Тайван) координира свързаните с чужбина въпроси на интелектуалната собственост; изучава външните тенденции на развитие на ИС; формулира политики относно работата на ИС в чужбина; обработва свързани въпроси, включващи Хонконг, Макао и Тайван.
- Отдел „Персонал“ извършва работата по длъжностните лица и персонала, организационното устройство, заплащането на труда и обучението на отделите и службите на CNIPA.
- Партийният комитет на CNIPA. Той отговаря за партийно-масовата работа на CNIPA и нейните пряко свързани звена в Пекин.
CNIPA – Статистически данни
Таблица 5. Патенти (Ян.-Септ. 2022)
От Таблица 5 може да се разбере, че броят на издадените патенти за периода януари-септември 2022 г. е 533099. 26% от тях са на колежи и университети, 7,1% на научноизследователски институции, 63,4% (най-големият процент или 337815 патента) принадлежат на предприятията, най-малкото количество от 1,4% на публичните институции и 2,1% за физическите лица. Това е наистина огромен брой, като се има предвид, че в останалите членове на IP5 Ведомствата, този процент в тази категория не е по-висок от 10%. Очевидно китайската политика е да инвестира в научноизследователска и развойна дейност (R&D) в университетите и научните институции. Това не е случай, когато анализираме връзката в издадените патенти за полезни модели и дизайни.
Таблица 6. Заявления за PCT (януари – септември 2022 г.)
Таблица 7. Вътрешни и чуждестранни патенти в сила (септември 2022 г.)
В Таблица 6 това резултатите за PCT заявления само до септември 2022 г., но можем да видим, че броят на китайските заявления непрекъснато расте и дори повече, Китай остава на първо място по PCT заявления за последните четири години. Според данните на СОИС броят на китайските PCT заявки за 2022 г. е 70 015. По отношение на патентите в сила, до септември 2022 г. в Китай има 3 969 065 обслужвани патента за изобретение в сила. Повечето от тях са местни 3 123 084 (79%), а останалите 845 981 (21%) са чуждестранни.
CNIPA – Международно сътрудничество
Инициативата „Един пояс, един път“ – предизвикателства за бъдещето
На срещата на Световния икономически форум в Давос през януари 2021 г. президентът на Китай Си Дзинпин призова за „мирно съжителство, взаимна изгода и печелившо сътрудничество, че „светът няма да се върне към това, което беше в миналото. По същество „Си предложи нов, многостранен подход към глобалните проблеми… На церемонията по откриването на Форума за международно сътрудничество „Един пояс, един път“ Си сравни себе си с императорския пратеник на династията Западна Хан Джан Чиен, който е пътувал до Централна Азия преди 2100 години, за да постави началото на първото трансконтинентално свързване на Азия и Европа чрез приятелски контакти в Централна Азия. Визията на Си за водена от Китай инициатива за глобална интеграция е подобна на Пътя на коприната по своя обхват, генезис и функционалност. Подобно на Пътя на коприната, BRI включва почти хегемонично количество от световното население и световната търговия. Този амбициозен трансконтинентален търговски и инфраструктурен проект включва повече от 139 държави, 63 процента от световното население и 40 процента от световния БВП. Подобно на оригиналния Път на коприната, BRI обещава да изгради ефективни сухопътни пътища между Източна Азия и Европа (поясът) и морски пътища между Източна Азия, Югоизточна Азия и Африка (пътят). Докато древните евразийски сухопътни пътища на Пътя на коприната бяха до голяма степен заменени поради господството на модернизираната военноморска търговия, BRI има за цел да съживи значението на евразийската сухопътна търговия за глобалната икономическа система, както и да повиши ефективността на афро-евразийските морски пътища. Проучване на Световната банка от 2019 г. показва, че сухопътните и морските пътища на BRI имат потенциала да бъдат от полза за всички страни с планирани инфраструктурни обекти, както и за системата за глобална икономическа интеграция, ако транспортните разходи могат да бъдат намалени чрез подобрена инфраструктура[16]”.
Укрепване на сътрудничеството между страните по „Един пояс, един път“ в областта на интелектуалната собственост и Съвместна декларация относно прагматичното сътрудничество в областта на интелектуалната собственост между страните по „Един пояс, един път“[17]
Що се отнася до сътрудничеството в областта на интелектуалната собственост, CNIPA вече работи въпроса и досега са реализирани няколко проекта като последния с цел прилагане на Общите инициативи за укрепване на сътрудничеството между страните по пояса, един път в областта на интелектуалната собственост и Съвместното изявление относно прагматичното сътрудничество в областта на интелектуалната собственост между страните по „Един пояс, един път“ (държави от BRI) и насърчаване прагматичното сътрудничество между страните от BRI.
Беше проведено „Сравнително проучване на процедурите за разглеждане на патенти“. На основата на доброволно участие, първата фаза на доклада за проучването е завършена от четири патентни служби, които са:
- Китайската национална администрация за интелектуална собственост (CNIPA) от Източна Азия;
- Държавната служба за интелектуална собственост и иновации към правителството на Киргизката република (Киргизпатент) от Средна Азия;
- Федералната служба за интелектуална собственост (РОСПАТЕНТ) от Европа; и,
- Службата за интелектуална собственост на Виетнам (IP VIETNAM) от Югоизточна Азия.
Като цяло, процедурните правила във всяка служба се отнасят до обхвата на борда в експертизната практика, в който разпоредбите в много точки сред службите са еднакви или сходни. Въпреки това, все пак има някои разлики. Докладът трябва да служи като основа за сравнителното проучване и като препратка към потребителите на интелектуална собственост.
Сътрудничество на CNIPA по Patent Prosecution Highway програмата (PPH).
Китайската национална администрация за интелектуална собственост и Евразийската патентна организация (EAPO) решиха съвместно да удължат своята пилотна програма за патентно преследване (PPH) за неопределено време от 1 април 2023 г. Също така Китайската национална администрация за интелектуална собственост (CNIPA) и Норвежката служба за индустриална собственост (NIPO) съвместно решиха да удължат своята пилотна програма за патентно правоприлагане (PPH) за още пет години от 1 април 2023 г. до 31 март 2028 г. Установеното Ръководство за заявка за PPH на CNIPA-NIPO продължава да контролира съответните изисквания и процедури, управляващи заявките за PPH на кандидатите в двете служби. Китайската национална администрация за интелектуална собственост (CNIPA) и Службата за индустриална собственост на Чешката република решиха съвместно да удължат своя пилотен проект за патентно правоприлагане (PPH), който беше активиран на 1 януари 2018 г., за още три години от 1 януари 2018 г. 2023 г. до 31 декември 2025 г.
PPH сътрудничество между CNIPA и IP5 ведомствата
Китайската национална администрация за интелектуална собственост (CNIPA), Европейското патентно ведомство, (ЕПВ) Японското патентно ведомство, Корейската служба за интелектуална собственост (KIPO) и Службата за патенти и търговски марки на Съединените щати (USPTO) съвместно решиха да разширят своят IP5 пилотен проект за патентно правоприлагане (PPH) за още три години от 6 януари 2023 г. до 5 януари 2026 г. Съответните изисквания и процедури, управляващи заявките за PPH на кандидатите по пилотния проект, остават непроменени.
14-та среща на ръководителите на службите за интелектуална собственост на БРИКС
На 15.09.2022 г. CNIPA беше домакин на „14-та среща на ръководителите на службите за интелектуална собственост на БРИКС“, която се проведе онлайн на 15 септември. Комисарят на CNIPA Шен Чангю беше водещ на годишната среща, на която присъства Клаудио Вилар Фуртадо, президент на Националния институт за интелектуална собственост (INPI) от Бразилия, Юрий Зубов, ръководител на Федералната служба за интелектуална собственост (Роспатент) на Русия, Унат П. Пандит, генерален контролер на патенти, дизайни и търговски марки, GI (CGPDTM-Индия), и Рори Волър, комисар на Комисията за компании и интелектуална собственост (CIPC) на Южна Африка. Генералният директор на Световната организация за интелектуална собственост (СОИС) Daren Tang предаде своите поздрави към събитието чрез видео, докато заместник-генералният директор на СОИС Wang Binying и помощник-генералният директор Edward Kwakwa присъстваха на срещата като специални гости. Във встъпителните си бележки Шен похвали резултатите, постигнати от началото на сътрудничеството за ПИС на БРИКС. Той каза, че през последните 10 години от създаването си инициативата за сътрудничество се е превърнала във важна платформа за членовете на БРИКС да търсят взаимноизгодно развитие и да се справят с предизвикателствата в областта на ПИС, добавяйки, че се е превърнала в ключов орган, представляващ бързо развиващите се страни в международен етап на ПИС. Шен цитира Пекинската декларация от 14-ата среща на върха на БРИКС.“ Очакваме с нетърпение повече практически резултати в области като патент, търговска марка и индустриален дизайн.“ Китай очаква с нетърпение задълбочаване на сътрудничеството между офисите на БРИКС и също така очаква ведомствата в БРИКС допълнително да подобрят комуникацията и сътрудничеството със СОИС и да допринесат със силата на БРИКС за изграждането на глобалната екологична система за интелектуална собственост.
d. USPTO – Служба за патенти и търговски марки на Съединените щати
USPTO функционира в съответствие с конституцията на САЩ
Служба за патенти и търговски марки на Съединените щати (USPTO)[18] е федералната агенция за издаване на патенти на САЩ и регистриране на търговски марки. Съгласно Конституцията на САЩ функциите на Службата са: „Насърчаване на прогреса на науката и полезните изкуства, като осигурява за ограничен период от време на авторите и изобретателите изключителното право върху съответните им писания и открития.“ На уеб страницата на USPTO се подчертава, че: „Силата и жизнеността на икономиката на САЩ зависят пряко от ефективните механизми, които защитават новите идеи и инвестициите в иновации и творчество“, което е показано с „Продължаващото търсене на патенти и търговски марки подчертава изобретателността на американските изобретатели и предприемачи. USPTO е в авангарда на технологичния прогрес и постиженията на нацията”; 2. „Съветва президента на Съединените щати, министъра на търговията и правителствените агенции на САЩ относно политиката, защитата и прилагането на интелектуалната собственост (ИС); и насърчава по-силната и по-ефективна защита на ИС по света; и 3. “ Извършва по-нататъшна ефективна защита на ИС за иноватори и предприемачи от САЩ по целия свят, като работи с други агенции, за да осигури строги разпоредби за ИС в свободната търговия и други международни споразумения ”.
Характеристики на американския патент
Патентът на САЩ за изобретение е предоставяне на право на собственост на изобретателя, издадено от Службата за патенти и търговски марки на САЩ [19].
Обикновено срокът на нов патент е 20 години от датата, на която е подадена заявката за патент в Съединените щати или, в специални случаи, от датата, на която е подадена по-ранна свързана заявка, при условие че се плащат такси за поддръжка . Патентните права на САЩ са в сила само в рамките на Съединените щати, териториите на САЩ и владенията на САЩ. При определени обстоятелства е възможно удължаване на срока на патента или корекции. Правото, предоставено от издаването на патент, е „правото да се изключат други лица от правене, използване, предлагане за продажба или продажба“ на изобретението в Съединените щати или „внасяне“ на изобретението в Съединените щати. Това, което се предоставя, не е правото да се прави, използва, предлага за продажба, продава или внася, а правото да се изключват други лица от правене, използване, предлагане за продажба, продажба или внос на изобретението. След като бъде издаден патент, патентопритежателят трябва да наложи патента без помощта на USPTO.
Има три вида патенти: 1) Патенти за полезни приложения могат да бъдат предоставени на всеки, който изобрети или открие нов и полезен процес, машина, производствен артикул или състав на материя, или всяко ново и полезно подобрение на тях; 2) Патенти за дизайн могат да бъдат предоставени на всеки, който изобрети нов, оригинален и декоративен дизайн за производствен артикул; и 3) Патенти за растения могат да бъдат предоставени на всеки, който изобретява или открива и безполово възпроизвежда всяко различно и ново разнообразие от растения. Всяко лице, което „изобретява или открива всеки нов и полезен процес, машина, производство или състав на материя, или всяко ново и полезно подобрение на тях, може да получи патент“, при спазване на условията и изискванията на закона. Думата „процес“ се дефинира от закона като процес, действие или метод и включва основно промишлени или технически процеси. Законът за атомната енергия от 1954 г. изключва патентоването на изобретения, полезни единствено при използването на специален ядрен материал или атомна енергия в атомно оръжие. Вижте 42 U.S.C. 2181(a).
Някои разлики между патентите на USPTO и ЕПВ [20]
Бизнес метод пред USPTO е патентоспособен, ако е свързан с друг законоустановен клас (апаратура) или трансформира предмета в друго нещо. В противен случай по принцип няма защита за абстрактни концепции или идеи. Като се има предвид EPO, бизнес методът се нуждае от технически характер. Освен това компютърните програми преди ЕПВ не подлежат на патентоване като такива. Той трябва да има технически характер (тълкуван в широк смисъл) и други условия, тъй като те са новост/изобретателска стъпка, се основават на технически характеристики. USPTO е по-отворена и готова да признае патент за компютърна програма.
В САЩ и ЕС диагностични методи [21] не са патентоспособни, ако претенцията определя „закон на природата“. Те могат да бъдат патентовани, ако надхвърлят законите на природата. Подобно по отношение на генните последователности [22] тъй като естествено съществуват в човешкото тяло, не подлежат на патентоване. Те могат да бъдат патентовани, ако бъдат модифицирани. Методи за лечение чрез хирургична операция или терапия, диагностични методи и човешки стволови клетки са приемливи и патентоспособни в САЩ, без патентоване пред ЕПВ. Трансгенните животни и растения са патентоспособни и пред двете патентни служби (USPTO и ЕПВ).
Международно сътрудничество на USPTO в областта на патентите [23]
В рамките на организационната структура на USPTO е Службата за международно патентно сътрудничество, която беше създадена през 2014 г., за да поддържа и подобрява международната патентна система. Службата подпомага американските изобретатели и фирми в защитата на техните патентни права по целия свят и подкрепя глобалната иновационна общност, най-вече в две критични области: „увеличаване на сигурността на правата върху интелектуалната собственост (ИС) и намаляване на разходите за международните заинтересовани страни“.
Има различни програми и дейности, както следва:
a) Достъп до подходяща инициатива за предшестващо състояние на техниката, целяща да повиши качеството и ефективността на патентната експертиза чрез автоматично импортиране на подходящо предшестващо състояние на техниката и друга подходяща информация при висящи патентни заявки в САЩ възможно най-рано.
b) Глобално досие, което предоставя на заинтересованите страни сигурен достъп на едно гише до свързани приложения в най-големите патентни служби в света IP5.
c) Съвместна патентна класификация, партньорство между USPTO и Европейското патентно ведомство за хармонизиране на техните съществуващи системи за класификация и мигриране към обща класификационна схема.
d) Пилотна програма за съвместно търсене (CSP), която предоставя на кандидатите, които подават своите патентни заявки в международен план, резултати от търсене от множество служби в началото на процеса на разглеждане; Освен това, вече известната,
e) PPH (Patent Prosecution Highway), която ускорява процеса на разглеждане на съответните заявления, подадени в участващите служби за интелектуална собственост.
f) Договор за патентно сътрудничество, международен договор, който дава възможност да се търси патентна защита за изобретение едновременно в много страни чрез подаване на една „международна“ заявка за патент, вместо подаване на няколко отделни национални или регионални заявки за патент.
g) PCT Collaborative Search & Examination Pilot, при който проверяващите от офисите на IP5 си сътрудничат при търсенето и експертизата на една международна заявка, което води до доклад за международно търсене (ISR) и писмено становище (WO) от избрания международен орган за търсене (ISA) на базата на принос от всички участващи служби.
h) Хагско споразумение за международна регистрация на промишлени дизайни, което позволява система за международна регистрация, която предлага възможност за получаване на закрила за до 100 промишлени дизайна в определени страни членки и междуправителствени организации чрез подаване на една международна заявка на един език.
I) Обмен на патентни документи (PDX), който избягва таксите, свързани с поръчване, подаване и предаване на удостоверени приоритетни документи до отделни чуждестранни служби за интелектуална собственост; и,
j) Международни пълномощни файлове с основна цел на съответния файл на публикуваните патентни документи е да позволи на всички заинтересовани страни да оценят пълнотата на наличната патентна документация от службата за индустриална собственост (IPO), която е генерирала пълномощния файл[24]“.
Статистически профил на USPTO патентите [25]
Според статистическите данни, публикувани от СОИС, но изпратени до СОИС от USPTO, това патентно ведомство е получило през 2021 г. 509 962 патентни заявки. Почти половината от тях са изпратени до USPTO от изобретатели, които са живели в САЩ (262 244), а останалите (247 710) са от изобретатели, които живеят в САЩ (виж Таблица 8). Поради тези числа, USPTO се класира на 1-во място за заявления в чужбина, на 2-ро място за заявления в страната и на първо място за заявления за член на PCT, които влизат в национална фаза (210 984), а 70,1% са заявки за регистрация в чужбина, използващи системата PCT. Първите пет класирани компании като кандидат са от САЩ и всички идват от сферата на високите технологии.
Таблица 8. Заявления за патент на USPTO през 2021 г
Фиг.11 Топ технически области и топ чуждестранни дестинации
Това, което може да се види от Фиг.11 е, че а) 5-те най-добри технически области са в групата на високите технологии: компютърни технологии, медицински технологии, цифрови комуникации, фармацевтични продукти и биотехнологии и б) най-добрите чуждестранни дестинации, в които изобретателите са поискали закрила са точно страните и регионите, членове на Групата от IP5 ведомства, ЕПВ държави, Китай, Япония, Република Корея, плюс Канада.
На фигура 12 са дадени номера на патентни заявки пред USPTO от местни, както и от чуждестранни заявители. Очевидно е, че няма голяма разлика в броя на заявления от 2012 г. до 2021 г. Отношенията „вътрешни срещу чуждестранни“ обикновено са в полза на местните (1-4) %, например за 2021 г. разликата е 51 ,42 % срещу 48,58 %. Тази разлика в случай на китайски заявки е 90% срещу 10% (общият брой на китайските патентни заявки през 2021 г. е 1 586 000, от които резидентите принадлежат 1 428 000, а чуждестранните патентни заявки са 158 000). По отношение на най-добрите чужди страни, от които идват заявления (фиг. 13), Япония е на първо място, следвана от Китай, Корея, Германия и Обединеното кралство.
В случая с издаден патент (фиг. 14) ситуацията е обратната. А именно, процентът на издадените чуждестранни патенти пред USPTO е по-висок от местните, 329.229 vs. 262.244.
Фигура 12. Брой заявки за патенти пред USPTO от периода 2012-2021г.
Таблица 13. Страна на произход на чуждестранни кандидати пред USPTO през 2021г.
Таблица 14. USPTO – Статистика за заявления за патенти и издадени патенти през 2021г.
Заключения
3.1. Петте служби за интелектуална собственост (IP5) е форум на петте най-големи служби за интелектуална собственост в света, създаден през 2007 г. „за подобряване на ефективността на процеса на проверка на патенти в световен мащаб“. Тези IP5 офиси заедно обработват около 80% от световните патентни заявки и 95% от цялата работа, извършена по PCT. Ръководителите на ЕПВ, JPO, KIPO, CNIPA и USPTO се съгласиха да „създадат десет основни проекта, върху които ще работят заедно с цел подобряване на световната система за интелектуална собственост“.
3.2. Всяка от службите за интелектуална собственост има свои характеристики, които зависят от политическите, социологическите, конституционните, историческите, традиционните, природните и човешките ресурси, което предполага различия между тях, въпреки уговорката, че всички държави са членове на СОИС и всички международни договори и конвенции в подкрепа на защитата на интелектуалната собственост. Като се има предвид заглавието и същността на този симпозиум в София, приложената статия отделя най-голямо внимание на патентованите изобретения, като полезните модели и промишлените дизайни и патентите за тях този път не бяха предмет на разглеждане. Въпреки това във всички пет служби за интелектуална собственост се прилага правилото за „Първо подадено“ и всички те са членове на семейството PCT, както и използват маршрута Patent Prosecuted Highway (PPH).
3.3. През 2019 г. петте ведоства решиха да усъвършенстват допълнително сътрудничеството си в новите нововъзникващи технологии (NET) и изкуствения интелект (ИИ), като създадоха специална работна група, която да координира техните инициативи, още през юни 2021 г. IP5 ръководителите на офиси одобри пътната карта IP5 NET/AI.
3.4. 15-ата годишна среща между ръководителите на IP5 ведомствата се проведе на 9 юни 2022 г., която доведе до „напредък в техните съвместни инициативи и се споразумяха за по-нататъшно подобряване на патентната система за по-добра подкрепа на иноваторите в световен мащаб“. Срещата на ръководителите на IP5: António Campinos, EPO, Mori Kiyoshi, JPO, Lee Insil, KIPO, Shen Changyu, CNIPA and Kathi Vidal, USPTO, беше с домакин ЕПВ. Представител на СОИС присъства като наблюдател. Фокусът беше поставен върху „ролята на интелектуалната собственост в изграждането на устойчиво бъдеще“. Заедно с представители на предприятия от IP5, ръководителите на офисите на IP5 отпразнуваха десет години участие на индустрията от първата такава среща през юни 2012 г.
3.5. Ръководителите на офисите на IP5 посочиха, че съвместните проекти се ръководят от потребителите. Офисите на IP5 и IP5 Industry отбелязаха събитието, подчертавайки основните постижения от последното десетилетие на сътрудничество в областите: патентна класификация, ИТ, споделяне на работа и качество, привеждане в съответствие на патентната практика и статистика, включително, a) Създаване на Глобално досие, което позволява на кандидатите да извличат информация за напредъка на техните патентни досиета на ниво IP5 безплатно и на едно място; b) Общият документ за цитиране, който консолидира предшестващото състояние на техниката, цитирано от всички участващи служби за членовете на семейството на патентна заявка, и обединява цялото предшестващо състояние на техниката, извлечено от службите, на една страница; c) По-лесен достъп до патентната система чрез цялостната PPH програма на IP5, която позволява на изобретателите и фирмите да получават патенти по-бързо и по-ефективно d) Привеждане в съответствие в практиките на IP5 службите, за да се направи патентният процес по-прозрачен; и е) IP5 инициира диалог с индустрията на IP5 относно приноса на ИС за справяне с глобалните предизвикателства в Целите на ООН за устойчиво развитие (ЦУР).
3.6 Ръководителите на офисите на IP5 се споразумяха да съсредоточат бъдещите съвместни дейности върху: (1) Оптимизиране на сътрудничеството с индустрията на IP5 за осигуряване на висококачествени услуги и удобна за потребителя международна патентна среда; (2) Повишаване на обхвата и повишаване на осведомеността относно ползите от ИС и потенциала на иновациите в подкрепа на устойчивостта.
3.7. В статистиката на IP5 групата от ведомства най-голямо внимание се отделя на 35 технологични области. Три области са водещи във всички офиси на IP5: Електрически машини, апарати, енергия, измерване и медицинска технология. Шест от водещите области в USPTO, пет от водещите области в KIPO и четири от водещите области в CNIPA са свързани със сектора на електротехниката (1 до 8). В JPO, KIPO и USPTO повечето от водещите области са свързани със сектора на електротехниката (1 до 8) или със сектора на инструментите (9 до 13). В CNIPA и ЕПВ водещите области са разпределени между секторите. Най-високите дялове в дадена област могат да бъдат намерени в 6. Компютърни технологии, получаващи 14% от всички приложения в USPTO и 13% в CNIPA.
3.8. В съответствие със статистическите данни изглежда логично дейността на IP5 ведомствата да се съобразява с разработването на такъв вид IP5 NET/AI пътна карта, тъй като целият спектър от нововъзникващи технологии е част от областите: електротехника, компютърни технологии, измервания, инструменти, ИТ методи за управление и аудио-визуални и телекомуникационни технологии, полупроводници, както и биотехнологии и фармацевтика.
3.9. Според Фиг. 15 най-големият брой действителни патенти в сила могат да бъдат намерени в регистрите на ЕПВ. Изглежда, че най-оцененият и оценен приемащ офис, промишлен капацитет, научноизследователска и развойна дейност, както и пазар, е европейският (39 държави). Иначе броят на патентните заявки и издадените патенти е най-висок в Китай.
Фиг. 15. Патенти в сила сред IP5 ведомствата в края на 2020 г.
3.10 Имайки предвид спецификите на всяко едно от ведомствата на IP5, те са както следва:
Европейското патентно ведомство (ЕПВ) прилага единна, унифицирана процедура за подаване на заявки за патенти, като по този начин позволява на независими изобретатели, компании и изследователи да защитят своите изобретения на пазар от 39 европейски държави, които са подписали Европейската патентна конвенция. Единният патент, приложим за страните от ЕС, „предлага значителен потенциал за иновации, инвестиции и трансфер на технологии във време, когато те са необходими повече от всякога“. Под единен патент се разбира и Единен патентен съд, който ще има изключителна компетентност по отношение на единния патент и, по-специално, в крайна сметка ще придобие изключителна компетентност и за конвенционалните европейски пакетни патенти на територията на участващите държави-членки (25 от тях) след изтичане на седемгодишен преходен период. Сертификат за допълнителна закрила, който предлага възможност за (максимум 5 години, това означава 25, вместо 20) по-дълга патентна защита за медицински продукти, в случай че са изпълнени всички условия.
Patent Prosecution Highway (PPH), JPO Спецификите позволяват на заявка, чиито претенции са определени като патентоспособни в Службата за първо подаване (OFF), да премине ускорена проверка в Службата за второ подаване (OSF) с проста процедура по искане от заявител въз основа на двустранни споразумения за служба”. JPO раздели изобретенията, свързани с ИИ, на две групи: 1. Основно изобретение за изкуствен интелект (ИИ) (IPC Class, G06N), което се характеризира с технология за обработка на математическа или статистическа информация, която формира основата на ИИ, като различни методи за машинно обучение, включително невронни мрежи, задълбочено обучение, поддържащи векторни машини, обучение с подсилване, в допълнение към базирани на знания модели и размита логика и др. (FI2, който трябва да бъде присвоен, е главно G06N3); и 2. Изкуствен интелект (ИИ) Приложни изобретения (IPC Class, G06T1/40, G05B13/02 и т.н.), които се характеризират с прилагане на технология за обработка на математическа или статистическа информация, която формира основата на ИИ в различни технически области като изображения обработка, обработка на реч, обработка на естествен език, управление на устройства/роботика, различни системи за диагностика/откриване/предсказване/оптимизиране и др.
KIPO създаде „Бюро за изследване на цифровата конвергенция“, посветено на изследването на технологии, свързани с Четвъртата индустриална революция (4IR), като изкуствен интелект (ИИ), големи данни и биоздраве и други NET (нови нововъзникващи технологии). Бюрото за изследване на цифровата конвергенция се състои от шест отдела: 1. Отдел за изследване на изкуствен интелект (ИИ) и големи данни; 2. Отдел за изследване на Интернет на нещата; 3. Отдел за изследване на биотехнологиите и здравеопазването; 4. Отдел за преглед на интелигентни роботи; 5. Отдел за изследване на интелигентното производство; и 6. Екип за проверка на технологиите за автономно шофиране.
Китайски изобретатели са подали рекорд от 19 041 патентни заявки в ЕПВ, което означава ръст от 15,1%, според патентния индекс 2022, разкрит наскоро от ЕПВ. През 2021 г. в Китай са подадени 1,586 милиона заявки за патенти за изобретения, 1,428 милиона са местни, а 158 000 са чуждестранни. Китайската компания Huawei от САЩ и Samsung от Южна Корея са класирани от второ до четвърто място. Освен Huawei, осем други китайски компании, включително OPPO, ZTE, Tencent, BOE Technology, VIVO, Baidu, Xiaomi и Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL), бяха в списъка на топ 50. CNIPA има своята организационна схема CNIPA Party Committee Department. Китай популяризира инициативата „Един пояс, един път“ – предизвикателства за бъдещето, за мирно съвместно съществуване, взаимна изгода и печелившо сътрудничество, което означава нов, многостранен подход към глобалните проблеми. Като древен „Път на коприната“, BRI включва почти хегемонично количество от световното население и глобален търговски и инфраструктурен проект, който включва повече от 139 държави, 63 процента от световното население и 40 процента от световния БВП. Той ще изгражда ефективни сухопътни пътища между Източна Азия и Европа (поясът) и морски пътища между Източна Азия, Югоизточна Азия и Африка (пътят). BRI има за цел да съживи значението на евразийската сухопътна търговия за глобалната икономическа система, както и да повиши ефективността на афро-евразийските морски маршрути. През 2022 г. CNIPA беше домакин на „14-та среща на ръководителите на службите за интелектуална собственост на БРИКС“. Комисарят на CNIPA Шен Чангю беше водеща на годишната среща, на която присъстваха президентът на INPI, Бразилия, ръководител на Rospatent, Русия, контрольор на CGPDTM, Индия, и комисар на CIPC, Южна Африка. Генералният директор на СОИС Daren Tang предаде своите поздрави към събитието чрез видео, докато директорите на СОИС присъстваха на срещата като специални гости. Китай похвали резултатите, постигнати от началото на сътрудничеството в областта на ПИС на БРИКС, като добави, че се е превърнал в ключов орган, представляващ нововъзникващите страни на международната сцена в областта на ПИС. Но Китай цитира, че „очакват с нетърпение повече практически резултати в области като патент, търговска марка и промишлен дизайн“.
USPTO е получило през 2021 г. 509 962 патентни заявки. Половината от тях са изпратени до USPTO от изобретатели, които са живели в САЩ (262 244), а 247 710 PA са от изобретатели, които живеят в САЩ. USPTO се класира на 1-во място за заявления в чужбина, на 2-ро място за заявления в страната и на първо място за заявления за PCT, които влязоха в национална фаза (210 984), а 70,1% бяха заявления в чужбина, използващи системата PCT. Първите пет класирани компании QUALCOMM, Hewlett Packard, Microsoft, Google и 3M). САЩ признава три вида патенти: 1) Патенти за полезност, предоставени на всеки, който изобретява нов и полезен процес, машина, производствен артикул или състав на материя, или всяко ново и полезно подобрение на тях; 2) Патенти за дизайн, предоставени на всеки, който изобрети нов, оригинален и декоративен дизайн за производствен артикул; и 3) Патенти за растения, предоставени на всеки, който изобретява или открива и безполово възпроизвежда всяко различно и ново разнообразие от растения. Законът изключва патентоването на изобретения, полезни единствено при използването на специален ядрен материал или атомна енергия в атомно оръжие. Бизнес метод пред USPTO е патентоспособен, ако е свързан с друг законоустановен клас (апаратура) или трансформира предмета в друго нещо. Като се има предвид ЕПВ, бизнес методът се нуждае от технически характер. Компютърните програми пред ЕПВ не са патентоспособни като такива. Те трябва да имат технически характер (тълкуван в широк смисъл) и други условия, тъй като са новост/изобретателска стъпка, се основават на технически характеристики. USPTO е по-отворена и готова да признае патент за компютърна програма. В САЩ и ЕС диагностичните методи не подлежат на патентоване, ако претенцията определя „природен закон“. Те могат да бъдат патентоспособни, ако надхвърлят природния закон, подобно на генните последователности, тъй като те естествено съществуват в човешкото тяло, не са патентоспособни. Те могат да бъдат патентовани, ако бъдат модифицирани. Методи за лечение чрез хирургична операция или терапия, диагностични методи и човешки стволови клетки са приемливи и патентоспособни в САЩ, без патентоване пред ЕПВ. Трансгенните животни и растения са патентоспособни и пред двете патентни служби (USPTO и ЕПВ).
Използвана литература:
- CNIPA Annual reports – Patent applications. https://english.cnipa.gov.cn/module/download/down.jsp?i_ID=176467&colID=2936
- Filipov, G. „Intellectual Property Rights (IP) as a stimulus to trade and investments“, Pannel Discussion, Annual Konference: „CEFTA Week 2021 – 15 years of trade“, 13-16 December 2021, Skopje.
- Filipov, G. Speech before the Coordination Committee of WIPO, 2008 http://ipwatch.org/files/Speech_BeforeTheCoordinationCommitteeOfWIPO_Dr.Filipov_14.04.2008.pdf?2f8d8c
- World Intellectual Property Indicators 2021, https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_941_2021.pdf
- IP5 Statistics Report, 2023, https://www.fiveipoffices.org/sites/default/files/2022-05/Key%20IP5%20statistical%20data%20202.pdf
- Keisner, C.A, Raffo, J., Wunsch-Vincent, S., “Breakthrough technologies – Robotics, innovation and intellectual property”, Economic Research Working Paper No. 30, 2015, https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=400
- EPO – Patent Insight Reports, Munich, 2023 https://www.epo.org/searching-for-patents/business/patent-insight-reports.html.
- WIPO Technology Trends 2021 – Assistive Technology,
https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_1055_2021.pdf
- KIPO Annual Report 2021, https://www.kipo.go.kr/upload/en/download/Annual_Report_2021.pdf
WIPO Fact and Figures https://www.wipo.int/en/ipfactsandfigures/patents
- JPO Status Report 2022, https://www.jpo.go.jp/e/resources/report/statusreport/2022/document/index/all.pdf
- USPTO Annual Reports, https://www.uspto.gov/about-us/performance-and-planning/uspto-annual-reports
- Euro- Asian Patent Organization – Annual Report 2021, https://www.eapo.org/ru/publications/reports/report2021/index_ru.html
- Filipov, G. Possibilities for patenting inventions in software and IT – Current possibilities in Europe for patenting software and other IT artifacts and inventions. IEEE v Tools Event, FCSE, 11.02.2016, Skopje. (https://events.vtools.ieee.org/m/38344)
- Intes, D. Building up a patenting strategy. University of Strasburg, LLM, Skopje, 2014.
[1] ) IP5 Statistics Report, 2023, https://www.fiveipoffices.org/sites/default/files/2022-05/Key%20IP5%20statistical%20data%20202.pdf
[2] ) https://www.fiveipoffices.org/activities/NET_AI
[3] ) Filipov, G. Possibilities for patenting inventions in software and IT – Current possibilities in Europe for patenting software and other IT artifacts and inventions. IEEE v Tools Event, FCSE, 11.02.2016, Skopje. (https://events.vtools.ieee.org/m/38344
[4] ) https://www.fiveipoffices.org/sites/default/files/2023-01/IP5%20Statistics%20Report%202021_1.pdf
[5] ) EPO Statistical Report 2022 (www.epo.org)
[6] ) https://www.fiveipoffices.org/sites/default/files/2023-01/IP5%20Statistics%20Report%202021_1.pdf
[7] ) Ridderbusch, O., Uexkuil, A. (editors), Petkoska, I., Damjanski. V., Filipov, G. & others (contributors). European SPCs Unraveled – A practitioner’s Guide to supplementary Protection Certificates in Europe. Wolters Kluwer. United States.
[8]) https://www.jpo.go.jp/e/introduction/message/august2022.html
[9] ) https://www.jpo.go.jp/e/introduction/tokkyo_mvv.html
[10]) www.jpo.go.jp/e/system/patent/shinsa/soki/pph/index.html
[11] ) www.jpo.go.jp/e/toppage/pph-portal/docs/pph-policy-en.pdf
[12] www.jpo.go.jp/e/system/patent/gaiyo/ai/document/ai_shutsugan_chosa/report.pdf
[13] https://www.kipo.go.kr/en/HtmlApp?c=91000&catmenu=ek02_01_01
[14] https://www.kipo.go.kr/en/HtmlApp?c=91001&catmenu=ek02_01_02
[15] https://english.cnipa.gov.cn/art/2023/4/7/art_3090_183358.html
[16] https://hir.harvard.edu/what-does-the-belt-and-road-initiative-mean-for-the-future-of-the-international-integration-system/
[18] https://www.uspto.gov/about-us
[19] https://www.uspto.gov/patents/basics/general-information-patents
[20] Intes, D. Building up a patenting strategy. University of Strasburg, LLM, Skopje, 2014.
[21] Mayo vs. Prometheus case (March 2012)
[22] Myriad case (June 2013)
[23] https://www.uspto.gov/patents/basics/international-patent-cooperation
[24] The USPTO authority files, and information about international standardization for these files is available on the USPTO authority file webpage.
[25] www.wipo.int/edocs/statistics-country-profile/en/us.pdf