Резултатите от проверките по Черноморието
Комисията за защита на потребителите представи резултатите от проверките по Черноморието
На 26 септември, от 10.00 ч. в Комисията за защита на потребителите се състоя брифинг , на който бяха представени резултатите от контролната дейност по Закона за туризма на територията на Черноморието през сезон Лято 2012.
За периода от 01.06.2012г. до 15.09.2012г. са извършени общо 2677 инспекции и са съставени 439 акта за административни нарушения. Издадени са 16 броя заповеди за налагане на принудителна административна мярка “Временно затваряне на туристически обект” и 5 броя заповеди за отмяна на мярката.
Основните данни за предприетите действия и резултатите по организираните национални кампании са следните:
Национална кампании за надзор на пазара при предлагане на туристически услуги в СРЕДСТВА ЗА ПОДСЛОН И МЕСТАТА ЗА НАСТАНЯВАНЕ.
Извършени са 732 инспекции и за констатирани нарушения са съставени 134 акта за административни нарушения
Констатирани нарушения при инспекциите:
– Цените на нощувките и другите предлагани услуги не са обявени на видно място на рецепцията и във всяка стая
– Удостоверението за категоризация не е поставено на видно място
– Надписите за вида, наименованието и категорията на обекта въвеждат в заблуждение туриста
– Предоставяне на туристически услуги в некатегоризиран туристически обект или обект без издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране
– Предоставяните услуги не отговарят на изискванията на определената категория на обекта.
Несъответствия:
– място за обслужване на хора с увреждания с височина до 80 см. /рецепция/;
– универсална инвалидна количка;
– количка за багаж;
– указателни табели за разположение на стаите на етажа;
– план-схема на обекта;
– термометър и барометър /в близост до рецепцията/ и др.
– меню за румсървис
– информационно табло за предлаганите услуги в обекта
Национална кампании за надзор на пазара при предлагане на туристически услуги в ЗАВЕДЕНИЯ ЗА ХРАНЕНЕ И РАЗВЛЕЧЕНИЯ
Извършени са 1823 инспекции и за констатирани нарушения са съставени 280 акта за административни нарушения
Констатирани нарушения при инспекциите:
– Липса на лист и карт меню с обявени цени и грамажи
– Удостоверението за категоризация не е поставено на видно място
– Лицата не са изпълнили задължението си при настъпила промяна в обстоятелствата да уведомят категоризиращия орган за вписване в Националния туристически регистър
– Предоставяне на туристически услуги в некатегоризиран туристически обект или обект без издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране
– Предоставяните услуги не отговарят на изискванията на определената категория на обекта
Несъответствия:
– униформено облекло и отличителни знаци на персонала
– огледало в цял ръст;
– четка за почистване на пясък / апарат за почистване на обувки;
– светлинен или добре осветен рекламен надпис за вида и наименованието на обекта и др.
– колички за сервиране
Национална кампания за надзор на пазара при осъществяване на ТУРОПЕРАТОРСКА ДЕЙНОСТ
Извършени са 35 инспекции и за констатирани нарушения са съставени 5 акта за административни нарушения
Констатирани нарушения при инспекциите:
– Туроператорът или туристическият агент сключва договори в нарушение на изискванията същите да са сключени само с регистрирани туроператори или туристически агенти, с лицензирани застрахователи и превозвачи, с екскурзоводи, аниматори, планински водачи, ски-учители, лица, предлагащи водни, летателни и други туристически услуги с повишен риск за потребителя, с професионална квалификация и опит, както и с лица, извършващи туристическа дейност в категоризирани туристически обекти
– Непредоставяне на контролните органи на документи и информация
– Липса на регистър на предявените рекламации
В разкрити временни приемни на територията на Черноморието за периода от 01.06 до 15.09.2012г. са постъпили общо 125 жалби и сигнали, както следва: сигнали – 74 и жалби – 51.
Основни проблеми поставени в приемните са свързани с:
– качеството на предоставяните туристически услуги в обектите,
– предоставяне на невярна информация в интернет сайтове за условията и цените в туристическите обекти,
– заблуждаващи рекламни листовки на туристически обекти,
– в заведенията за хранене и развлечения – заплащане на такса за ползване на тоалетна, разлика в цените в менюто и при разплащане , липса на обявени цени, лошо обслужване, разлика в грамажите на напитките и др.
Изводи:
1. Като цяло може да се отбележи, че броя на констатираните нарушения – предоставяне на туристически услуги в некатегоризиран туристически обект или обект без издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране е значително по – малък в сравнение с констатациите през предходните сезони. Резултата се дължи на предприетите действия от КЗП и това, че Закона за туризма действа отдавна и търговците са привели дейността си съобразно изискванията.
2. Акцент при проверките през летния сезон за категоризираните обекти е спазването на изискването предоставяните услуги да отговарят на изискванията на определената категория на обекта. Като цяло броя на констатираните нарушения не е висок, което също показва, че търговците спазват разборедбите на Закона за туризма и Наредбата за категоризирането на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения.
3. През сезона действията на длъжностните лица са насочени и в посока осигуряване предоставянето на вярна и пълна информация на потребителите, чрез интернет сайтове, рекламни брошури, надписи и други, като за целта се извършват проверки и относно предоставяната информация на потребителите.