Големия срещу Малкия Йейл – спор за търговска марка
Едната образователна институция е величествен университет, простиращ се на 835 акра, където хиляди студенти изучават всичко от древни философии до нови технологии. Другата е скромна академия с локации в няколко крайградски търговски центъра, където по-малко от 200 учащи четат за приемните си изпити в колеж. Но двете институции си поделят ценното име: Йейл. И така се стигнало до дело за нарушение на търговска марка.
Според документите по случая, който в крайна сметка е решен в полза на университета, става ясно, че от висшето учебно заведение не смятат съвпадението за приемливо.
Аргументите на ищеца: Йейл е известен, водещ университет, разположен в Ню Хейвън Кънектикът. Много забележителни лидери в политиката, образованието, науката и бизнеса са възпитаници на Йейл, включително трима от последните четири президента на САЩ. Репутацията на Йейл като престижен и елитен университет има своето отражение не само в САЩ, но и по света.
Ответникът, Академия Йейл, с локации в Ню Джърси, Пенсилвания и Делауеър, няма толкова големи претенции, поне не още. Академията работи едва от 1995г. Въпреки това, “Тя е известна като май-доброто подготвително учебно заведение за приемни изпити в колеж,” се казва на неговия уебсат, без обаче да се посочва кой го познава като такова.
Тери Янг, основател на Академия Йейл — или Академия Y2, както вече ще се казва от 31 август, казва, че никога не е имал намерението да заблуди някого. Всъщност, не е имал намерението да използва името на този известен, водещ, престижен, елитен университет като търговска марка. Напротив, просто е комбинирал фамилното си име – Yang и това на съпругата си – Lee. Логото на компанията има същата синьо-бяла цветова схема, както и логото на университета, но това важи и за логата на много други компании. Освен това, синьото било любимия му цвят.
Том Конрой, говорител на Университета Йейл, казва, че учебното заведение по принцип предприема съответните действия, когато смята, че името му е накърнено. Безпокойството на ръководството на университета се засилва от всяко предположение за “програмна свързаност Университет Йейл и конкретната компания, както може да се случи в областта на образованието.”
По същия начин Харвардския университет “активно защитава своето име и търговски марки от неоторизирано използване навсякъде по света, особено в онези сфери, които са най-важни и най-често идентифицируеми с Харвард, като например проучвания в областта на образованието,” – Кевин Галвин, говорител.
Harvard Maintenance, които предлагат хигиенни услуги за търговски недвижими имоти, очевидно нямат проблем. Но Харвардската академия в Корея и Международно училище за мениджмънт Харвард в Индия, са получили писма за прекратяване и въздържане от използване (и двете учебни заведения вече са с други имена).
Университета Принстън също за активно и успешно регулиране на използването на името си в миналото. От друга страна, имена на места не могат да се защитават като търговска марка и в случаи на университети като Принстън, които споделят името на града, в който се намират, може да е трудно да се направи разграничение. Наред с много други примери за търговски дейности, които не са свързани с университета са жилищна кооперация Принстън Хаус, обществена пералня Принстън и др.
Надежда Драгомирова
Източник: NY Times