Географски означения
Географски означения
Световната организация за интелектуална собственост (WIPO) определя географското означение като “знак, използван върху продукти, които имат определен географски произход и притежават качества или репутация, които се дължат на този произход.”
Терминът “географско означение” има широк обхват. В правната рамка на ЕС географските означения могат да бъдат защитени като „защитено наименование за произход“ (ЗНП) или „защитено географско указание“ (ЗГУ) в зависимост от това “колко силна е връзката между качествата на продукта и неговия географски произход.” (Служба за интелектуална собственост на Европейския съюз)
Различните категории географски означения включват:
Защитено наименование за произход (ЗНП)
продукти, при които връзката с мястото на производство е най-силна. Такива продукти могат да бъдат храни, селскостопански продукти и вина. “всяка част от процеса на производство, преработка и приготвяне трябва да се извършва в конкретния регион. За вината това означава, че гроздето трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното.” (Европейска комисия)
Отбелязва се със знак, който е задължителен за храни и селскостопански продукти, но не е задължителен за вина.
Примери за български продукти с такова означение са ЗНП „Българско кисело мляко“ и ЗНП „Българско бяло саламурено сирене“.
“При ЗНП „Българско бяло саламурено сирене“ очертаният географския район на производство, също както при ЗНП „Българско кисело мляко“, е територията на Република България, и използваната суровината е мляко само от този район – краве, овче, биволско, козе или смесено.
Благоприятните климатични и природни условия в страната спомагат за развитието на млечнокиселите бактерии, които се използват при производството на продукта и оказват влияние на неговите специфични характеристики от най-дълбока древност“ (Министерство на земеделието и храните, 2023)
Защитено географско указание (ЗГУ)
“..подчертава връзката между конкретния географски регион и наименованието на продукта, при което определено качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.” (Европейска комисия)
Продуктите, които могат да бъдат защитени са храни, селскостопански продукти и вина. Поне един етап от производството, преработката или приготвянето на защитения продукт обикновено протича в съответния регион. При вината най-малко 85% от използваното грозде трябва да произхожда от географския район, в който се произвежда.
Знакът отново е задължителен за храни и селскостопански продукти, но не и за вина. ЗГУ „Българско розово масло“ е пример за защитен с географско указание български продукт.
Географско указание за спиртни напитки (ГУ)
с него се защитават спиртни напитки, които имат специфична характеристика, свързана с географския им произход. Знакът е незадължителен за всички продукти. ЗГУ „Ямболска гроздова ракия/Гроздова ракия от Ямбол“ представлява такъв български продукт.
Храна с традиционно специфичен характер (ХТСХ)
служи за защитаване на храни и селскостопански продукти, които имат специфичен начин на производство или състав, които не са свързани с конкретен географски регион. Знакът е задължителен за всички продукти. Такива български продукти са ХТСХ “Филе Елена”, ХТСХ “Луканка Панагюрска” и други.
Управлението на защитата на различните продукти в ЕС е разпределено, като Европейската комисия отговаря за “ЗНП” или “ЗГУ” (храни, селскостопански продукти, вина и спиртни напитки), а Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз (EUIPO) управлява защитата на занаятчийски и промишлени продукти (само “ЗГУ”).
Географските означения предоставят на притежателя си правото да спира трети лица от използването на указанията, ако продуктите им не отговарят на приложимите стандарти.
“След като веднъж е получена защитата, географското означение може да се ползва от всички производители в дадената географска област, стига те да спазват стандартите и специфичните условия за производство на продукта. Правото на заявяване принадлежи на всяко лице, което извършва производствената си дейност в определеното географско място, и стоката, която произвежда, отговаря на установените качества или особености.” (Министерство на икономиката и индустрията, 2021)
IP Consulting са работили активно за регистрирането на следните географски означения:
- ЗНП „Българско кисело мляко“
- ЗНП „Българско бяло саламурено сирене“
Източници
Европейска комисия. (n.d.). Общ преглед на географските означения и схемите за качество. agriculture.ec.europa.eu. https://agriculture.ec.europa.eu/farming/geographical-indications-and-quality-schemes/geographical-indications-and-quality-schemes-explained_bg
Министерство на икономиката и индустрията. (2021, март 26). Географски означения. mi.government.bg. https://www.mi.government.bg/general/geografski-oznacheniya/
Министерство на земеделието и храните. (2023, юли 31). Защитено наименование за произход „Българско бяло саламурено сирене“ е вторият регистриран млечен продукт от национално значение. mzh.government.bg. https://www.mzh.government.bg/bg/press-center/novini/zashiteno-naimenovanie-za-proizhod-blgarsko-byalo-/
Geographical Indications: What do they specify? (n.d.). WIPO. Retrieved February 13, 2025, from https://www.wipo.int/en/web/geographical-indications
Служба за интелектуална собственост на Европейския съюз. (n.d.). Географски указания. euipo.europa.eu https://www.euipo.europa.eu/bg/gi-hub