Хотелиерите са по-дисциплинирани
Хотелиерите са по-дисциплинирани, туристите имат по-малко основания да се оплакват
Хотелиерите и ресторантьорите по морето това лято са по-дисциплинирани, а летовниците имат по-малко основания да се оплакват. Този извод направи пред БТА главният директор на дирекция „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите Емилия Елчинова.
За двата месеца от началото на сезона – юни и юли, от комисията са направени над 1 510 инспекции за спазване на изискванията на Закона за туризма по Северното и Южното Черноморие. Съставени са 196 акта за административни нарушения на хотелиери и има наложени имуществени санкции. Санкциите според нарушенията варират от 1 000 до 3 000 лева. Елчинова припомни, че част от наказателните постановления се обжалват, но в 85 на сто от случаите те се потвърждават от съда.
На фона на броя на проверките количеството актове не са много, а и нарушенията не са толкова сериозни, коментира Емилия Елчинова. Тя припомни, че за целия сезон Лято – 2011 г. по морето са били направени около 2 100 проверки, при които са били съставени 270 акта. Експертът отбеляза, че при последните проверки инспекторите са установили, че намалява борят на нарушенията, свързани с липса на удостоверение за категоризация.
Заради системния контрол, а и заради това, че Законът за туризма действа повече от десет години, търговците вече са научили основните си задължения – обектите да са категоризирани, предоставяните услуги да отговарят на притежаваната категория, както и да се предоставя неподвеждаща информация на потребителите, отбеляза експертът.
Сред нарушенията, констатирани от инспекторите на комисията, са необявени цени на нощувките и на други предлагани услуги, които би трябвало да бъдат оповестявани чрез ценоразпис, поставен на видно за потребителите място в близост до рецепцията. Открити са случаи, при които търговецът не е подал заявление за вписване на настъпила промяна в Националния туристически регистър. Малко на брой са били нарушенията, свързани с предоставяне на туристически услуги, които не отговарят на изискванията за определената категория хотели, отбеляза Емилия Елчинова.
При проверки в заведенията за хранене и развлечения са били констатирани липсващи менюта с цени и грамажи, неподадени от търговци заявления за вписване в туристическия регистър на настъпила промяна. Не са били поставени на видно място удостоверенията за категоризация. Такива нарушения са констатирани на Северното Черноморие.
На юг, извън тези нарушения, инспекторите са се натъкнали на случаи, в които надписите за вида, наименованието и категориите на туристическите обекти заблуждават туриста. Например, това са разминавания между обявената от хотелиера категория и действителната, а при заведенията за хранене – снек барове да се обявят за ресторанти.
В приемните на комисията в курортите „Златни пясъци“, „Албена“, „Слънчев бряг“, Варна, Бургас, Созопол и Приморско за месеците юни и юли са постъпили едва 35 жалби, които не се отнасят само до туристическите услуги. На фона на общия брой на туристи по морето това е незначителна бройка, коментира Елчинова. По думите й тази бройка налага извода, че потребителите са доволни от предлаганите по морето услуги. Сред жалбите на летовниците има оплаквания от обменно бюро, таксиметрови услуги, дефектни стоки. Засилените проверки по морето ще има до края на септември, след което продължават текущите инспекции на комисията.
За първите шест месеца на тази година инспекторите на КЗП са направили общо 3 826 проверки на провеждането на кампании при предоставянето на туристически услуги.
По материали на Dariknews.bg