Значението на търговската марка в съвременния свят – Венцислав Стоилов
С развитието на комуникациите и превръщането на света в едно „глобално село“ ролята на отличителните знаци – марките стана изключително голяма. В съвременният свят търговската марка има изключителна важност за всички пазарни участници. От една страна всеки производител и търговец в условията на ожесточена конкуренция е длъжен да обръща подобаващо внимание на своята марка ако желае да оцелее на пазара. От друга страна с развитието на икономиката и комуникациите потребителите са изправени пред едно голямо затруднение, а именно ориентацията и вземането на решение за покупка в океан от марки и продукти със сравними характеристики.
Когато един потребител влезе в хипермаркет той буквално е залят от хиляди предложения под формата на продукти всеки със съответната търговска марка. Как потребителят да реши какво да купи при всички тези изкушения?
Той купува търговската марка, която познава и в която вярва. Когато цените са сравними, потребителите купуват това, което винаги са купували – търговската марка, която им е позната и с която се чувстват комфортно.
Старата икономика бе икономика тласкана от продукта. Производителите и търговците правеха каквото си поискат, при ценови структури каквито те предпочитаха. Новата икономика е маркетингова, със солидна ангажираност на потребителя. „Защото независимо колко добре се справяте с всичко останало, потребителите никога няма да го забележат, ако най-напред няма примамлива марка, която да привлича тяхното внимание“.
Защо търговската марка е всичко в съвременния бизнес?
Защото потребителите днес имат толкова много възможности за избор, че за тях не е необходимо да купуват нещо, което не им доставя удоволствие или което по някакъв начин не задоволява техните потребности. Добрите марки изпълняват три особено значими функции за потребителят:
- Пестят време.
- Излъчват вярното послание.
- Осигуряват идентичност.