Промоция Зареди и спести 5 лв. в LIDL – проведена некоректно
Компанията „Шел – България” ЕАД е използвала нелоялна търговска практика при провеждането на промоцията си с мотото „Зареди и спести 5 лв. в LIDL”. Това потвърди Върховния административен съд (ВАС). Той отхвърли жалбата на търговеца срещу произнасянето на Комисията за защита на потребителите (КЗП), че фирмата е действала некоректно в кампанията и издадената от председателя заповед за забрана на тази практика.
Фирмата умишлено не е предоставила съществена информация за правилата и условията на промоцията. От мотото на кампанията „Зареди и спести 5 лв. в LIDL” потребителят остава с впечатлението, че всеки заредил в една от бензиностанциите на „Шел” ще получи право да пазарува в търговската верига LIDL с ваучер за отстъпка от пет лева. На практика, обаче, потребителят е поставен в условия да изпълнява във всеки един етап от промоцията нови и нови условия за участие, които са свързани с допълнителни действия, отнемащи време и значителни средства над първоначално обявените. Освен, че е необходимо да зареди гориво за 15 лв., той трябва да има и сметка на касата за над 30 лв. Едва тогава получава правото да отговори последователно на два въпроса: „Колко години отпразнува Шел на българския пазар?” и „Коя е родината на LIDL?”. Само правилни отговори му осигуряват получаването на наградата.
Липсата на информация за хронологията от тези задължителни действия за спечелването на обещаната отстъпка в рамките на промоцията може да повлияе на потребителя да вземе решение да зареди гориво за автомобила си именно в тази верига бензиностанции, за да се възползва от привляклата го оферта – нещо, което не би направил при липсата на тази практика. На пътя пред бензиностанцията го посреща рекламен транспарант с мотото „Зареди и спести 5 лв. в LIDL”. От рекламните табели до колонките за зареждане е посочено, че минималното заредено количество трябва да е 15 литра и стойността на покупката да е над 30 лв. А всички условия и правила за участие стават ясни чак на касите, където са на разположение чрез брошури на кампанията. По такъв начин с предоставяне на непълна информация е реализирана стратегия за привличане на потребителя в търговския обект и примамването му да сключи сделка, която е в ущърб на икономическите му интереси.
Търговецът няма да може да прилага тази нелоялна практика в бъдеще при своята дейност.