Окончателно решение по спора за търговска марка QQ
Търговската марка QQ за автомобили близо десетилетие е била предмет на спор между китайския производител на коли Chery и най-голямата социална медийна компания в Китай Tencent, широко известна със своя онлайн инструмент за изпращане на съобщения QQ. В същото време, продажбите на QQ модела на Chery надхвърлиха 1 милион в началото на 2013г.
В средата на септември тази година, Върховният съд в Бейжинг постанови окончателна присъда по случая, с която потвърждава решението на Апелативния борд по търговски марки и нареди на базирания в Шенжен интернет гигант да оттегли регистрираната си търговска марка.
Началото на спора между двете компании е през март 2003г., когато Chery подават заявление за регистрация на търговка марка QQ за своите автомобили, само два месеца преди първата партида от QQ модела да излезе на пазара. Всъщност, подадените заявки са общо 12. Според автомобилния производител името се дължи на специфичната форма на задните светлини на колата, които наподобяват английската буква Q.
От Tencent подават възражение срещу регистрацията на марката и твърдят, че през 2001г са регистрирали QQ като търговска марка за услуги в областта на трансфера на информация и компютърните комуникации. Според компанията, след активно рекламиране, броят потребители на услуги с QQ марката е надхвърлил 200 милиона.
По-късно, Chery придобиват търговската марка от своята дъщерна компания Wuhu Chery Technology Co Ltd, която е имала успешна заявка за регистрация за автомобили. През 2005г Tencent подават заявления за регистрация на същите 12 марки и през 2008г успяват да ги регистрират. Само няколко години по-късно обаче, регистрациите са отменени от Апелативния борд по търговски марки по искане на Chery.
Съдът е счел, че Tencent са си спечелили репутация в сферата на комуникационните услуги, но тя не се разпростира и в автомобилния сектор, дори и да е само защитна регистрация. След като съдът издава постановление в полза на ответника, Tencent подават жалба в апелативния съд, която не е уважена. Случаят стига до Върховния съд, който също отбелязва, че макар Tencent да притежават по-ранна марка, тя е регистрирана за сектор, който е твърде различен от този за продукти за автомобили и телекомуникационни услуги. Според съда, Tencent е трябвало да знаят, че Chery притежават определена репутация в сферата на автомобилите, когато са подавали заявлението за регистрация и така да избегнат по-ранните права.
Според експерти от Бейжинг, съществува и друг интересен аспект на случая. Търговска марка като QQ, която е съставена от еднакви букви, би имала минимални шансове да бъде регистрирана, поради недостатъчна отличителност. Възможна практика за преодоляване на това правило е буквите да се комбинират с графични знаци или с думи.
Въпреки че Tencent вече не притежават правата над търговска марка QQ в автомобилната промишленост, те държат ексклузивните права над името за пазари като телекомуникации, хранителни продукти и др.
Надежда Драгомирова
По материали от чуждестранни медии