Могат ли да се защитят с търговска марка италианските думи за „злато“ и „пет звезди“?

търговска маркаПо-рано този месец, Върховният съд в Австралия е постановил, че Cantarella, компанията продаваща кафе Vittoria, има право да регистрира като търговски марки думите „oro“ (злато) и „cinque stelle“ пет звезди) за своя първокласен продукт.

През 2000г и 2001г Cantarella успешно регистрира въпросните марки, но миналата година губи права, тъй като тричленен съдебен състав на Федералния съд анулира решението по по-ранното успешно дело на Cantarella срещу Modena, дистрибутор в Австралия на марката Molinari за нарушаване на търговски марки като използва думите върху свои продукти. Според съда двете думи са описателни и не могат да бъдат монополизирани от Cantarella за своите продукти Vittoria. Освен това, съдът посочва, че други търговци на кафе също са използвали думите, за да описват свои продукти.

Cantarella обжалват решението и постига успех. Според съдиите Робърт Френч, Кенет Хейн, Сюзън Кренън и Сюзън Кийфел италианските думи не придават смисъл или идея, които да са достатъчно конкретни и реални за някой в Австралия, който се занимава с кафе. Становището на съдийския състав е, че думите са по-скоро загатващи и метафорични, отколкото директно описателни и лесно биха могли да разграничат кафе Vittoria от другите брандове. Адвокатът на Cantarella изтъква, че съдът за пръв път има възможност да излезе със становище по въпроса дали думи на чужд език могат да различат един конкретен продукт от друг.

От Modena твърдят обаче, че ако на Cantarella се разреши да регистрира като търговски марки думите „злато“ и „пет звезди“, би било все едно да се разреши на китайски продавач на зеленчуци да регистрира търговска марка за кантонската дума за „зеле“. Макар и звучащи логично, тези аргументи не са приети от мнозинството в съдийския състав, разглеждащ случая. Изключение прави съдия Стивън Гаглър, според който на Cantarella не трябва да се разрешава да регистрира двете търговски марки. ‘Gold’ и ‘five star’ са обикновени думи. Използвани по отношение на стоки и услуги, те означават качество.

По-голямата част от съдебния състав обаче постановява, че Cantarella може да регистрира търговските марки и следва да спечели делото. Като вероятна причина за това решение, някои експерти посочват, че съдът е подходил към случая, имайки предвид, че Австралия е англоговоряща страна.

След постановяването на решението в полза на Vittoria, говорител на компанията казва, че то оправдава огромните усилия, които Vittoria е направила, в продължение на много години, за да развие своите марки. Освен това, компанията декларира, че ще продължи да предприема всички необходими действия, за да защитава своите права на интелектуална собственост.

Надежда Драгомирова

По материали от чуждестранни медии

Може да харесате още...