Дамян Лазаров забрани нелоялна практика
Дамян Лазаров забрани нелоялна практика на хранителна верига
По информация на Комисията за защита на потребителите (КЗП) е : „санкциониран магазин от верига за хранителни стоки, която поставя две цени на няколко вида продукти и ощетява потребителите като прилага по-високата. Контролно маркиране на касовия апарат в обекта на произволно избрани млечни и месни изделия показа, че поставените от търговеца цени на стелажите са по-високи с от 30 стотинки до 1 лев в сравнение с тези на етикетите на производителя. На практика потребителите заплащат по обявените на стелажите цени, но най-често разбират това едва на касата или след като са платили сметката.
Това нарушение е констатирано за трети път от инспекторите и въпреки налаганите санкции, търговецът продължава да обявява две цени в магазина си за един и същи вид стоки. Повторяемостта му означава, че тези действия са умишлена нелоялна търговска практика. Председателят на КЗП Дамян Лазаров забрани със своя заповед прилагането й в бъдеще.
Няма забрана търговецът да променя цената на производителя, но следва да поставя своята така, че за потребителя да е ясно колко ще заплати при покупката на тази стока от конкретния обект. Нелоялността му в случая се изразява в това, че обявява две цени за една и съща стока и прилага по-високата.“
Цели на Комисията за защита на потребителите
1. Да осигури сигурност на пазара чрез ефективна защита на потребителите срещу придобиването на опасни стоки и услуги.
2. Да осигури по-високо ниво на защита на икономическите интереси на потребителите чрез:
– преустановяване на различни форми на нелоялни търговски практики;
– отстраняване на неравноправни клаузи в договори с общи условия;
– контрол върху качеството на предлаганите туристически услуги.
3. Да развие и приложи практики за повишаване нивото на информираност на потребителите в областта на:
– правата на потребителите при сключване на договори от разстояние и извън търговските обекти;
– алтернативното решаване на потребителски спорове.
4. Да засили сътрудничеството и подобри координацията между националните контролни и регулаторни органи, имащи отношение към защитата интересите на потребителите.