Магазини Т-Маркет са прилагали нелоялна практика
Магазини Т-Маркет са прилагали нелоялна практика при промоция с домакински съдове
Върховният административен съд (ВАС) потвърди решение на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за нелоялна търговска практика при провеждане на промоция от страна на фирмата „Максима България” ЕООД, която оперира с магазините „Т-Маркет“. След произнасянето на КЗП, търговецът е обжалвал решението, но ВАС отхвърля жалбата му като неоснователна и оставя в сила решението на контролния орган.
Търговецът не е информирал клиентите си, че не се ангажира да поддържа наличности на предлаганите промоционални домакински съдове за готвене през целия период на промоцията, който трае близо 4-месеца. Тази информация е съществена и липсата й е в ущърб на икономическите интереси на потребителите. Според условията на промоцията, клиентите на веригата следва да събират точки, които се предоставят при пазаруване над определена сума, и да ги залепват в т. нар. „бонус паспорт”. Срещу даден брой точки получават възможността да закупят определен модел или вид домакински съд на преференциална цена. Така потребителите биват стимулирани да правят покупки, за да трупат точки, без да е сигурно, че ще могат да закупят избраната от тях стока от промоцията, тъй като не са предупредени, че количествата са ограничени.
Производството е образувано по подадена в КЗП жалба на потребител, който е събрал необходимото количество точки, но не е могъл да се възползва от промоцията именно защото са липсвали желаните от него съдове. В хода на последвалата проверка е установено, че последният продукт в промоция е продаден един месец преди изтичането на срока й.
Като взе предвид изложените съображения, ВАС потвърди решението на КЗП, че практиката на „Максима България” ЕООД – „Т-Маркет“ е заблуждаваща. Търговецът няма право да я прилага в бъдеще и съгласно разпоредбите на Закона за защита на потребителите ще бъде глобен със сума до 15 000 лв.
Окончателно влезлите в сила решения на КЗП за нелоялни практики след произнасяне на ВАС от началото на годината са десет, а още 21 са потвърдени на първа инстанция, като предстои окончателното им влизане в сила. Нелоялните практики са прилагани от телекоми, хранителни вериги и магазини за стоки за бита, туристически фирми и др.