Търговска тайна
“Търговските тайни са права на интелектуалната собственост върху конфиденциална информация, която може да бъде продадена или лицензирана.”(WIPO). Всяка ценна информация относно технология или друг аспект на фирмената или стопанска дейност може да бъде защитена като търговска тайна, ако отговаря на няколко важни условия. Според Световната организация за интелектуална собственост те са:
- информацията трябва да има търговска стойност, защото е тайна
- информацията трябва да е известна само на ограничен брой лица
- информацията да подлежи на разумни стъпки, предприети от законния притежател на информацията, за да я запази в тайна (използването на споразумения за поверителност за бизнес партньори и служители)
Законът за защита на търговската тайна
Според Законът за защита на търговската тайна: “Търговска тайна е всяка търговска информация, ноу-хау и технологична информация, която отговаря едновременно на следните изисквания:
1. представлява тайна по такъв начин, че като цяло или в точната си конфигурация и съвкупност от елементи не е общоизвестна или леснодостъпна за лица от средите, които обичайно използват такъв вид информация;
2. има търговска стойност, поради тайния си характер;
3. по отношение на нея са предприети мерки за запазването и в тайна, от лицето, което има контрол върху информацията” (ЗЗТТ, чл.3)
Търговските тайни се различават от патентите и авторските права именно поради факта, че те не се обявяват публично и не изискват регистрация. Търговската тайна може да бъде защитена завинаги, стига да е запазена в тайна. Те са защитени както от законови рамки, така и от практики, присвоени от различните организации за предпазване на ценна информация.
За разлика от патентите, търговските тайни не могат да бъдат защитени от право на ползване на същата техническа информация, ако други достигнат до нея самостоятелно и са я придобили и разработили чрез собствени проучвания, изследвания или анализи.
Кое е търговска тайна
Въпреки че всяка конфиденциална бизнес информация може да бъде защитена като търговска тайна, стига тя да осигурява конкурентно предимство, в зависимост от естеството на бизнеса, съществуват различни видове търговски тайни. Едни от най-често срещаните са:
- формули и рецепти – един от най-известните примери за търговска тайна представляват рецептите на различни продукти. Това включва съставки и формули за производство, химически съединения, рецепти за хранителни продукти. Например рецептата на Coca-Cola е търговска тайна, пазена вече над един век.
- производствен процес – компаниите често имат специализирани техники на производство, които са неразделна част от техните операции. Пример за това са методите за производство на уникални продукти. Също считани за търговска тайна могат да бъдат методите за увеличаване на продуктивността и ефективността на процесите. Тези процеси могат да бъдат механични, химични или софтуерни.
- клиентски списъци и данни – информация, засягаща клиентите, която може да бъде изключително ценна (списък с контакти, клиентски навици, виждания за клиентски нужди). Фирмите запазват такъв вид информация в тайна с цел да попречат на конкуренцията да получи достъп до техния пазар. Същото се отнася и за информацията, свързана с доставчиците (източници на ресурси материали, верига за доставки и т.н.)
- маркетинг стратегии – използваните от компаниите планове, методи и техники за реклама и продажба на продуктите си. В това число се включват също и ценови стратегии, пазарни проучвания и др.
- софтуерен код – в някои сфери, като технологичната индустрия, фирмите притежават собствени софтуер или алгоритми, които често са търговски тайни. Тези елементи могат да донесат конкурентно предимство чрез функционалност, ефективност или иновационност.
- проекти и чертежи – в сферата на строителството, плановете и чертежите са важни активи, които могат да съдържат собствени елементи с продуктова спецификация или уникален структурен дизайн.
- комбинирана информация – включваща комбинации от различни елементи, които по себе си са публични, но комбинацията им е запазена тайна.
Директива (ЕС) 2016/943
Търговските тайни са защитени от комбинация от правни мерки, протоколи за сигурност и бизнес практики. През юни 2016 г. беше приета Директива (ЕС) 2016/943 за защита на търговските тайни (https://eur-lex.europa.eu/), осигуряваща равно ниво на защита в Европейския съюз. В нея се съдържат и някои изключения на правилото за защита.
За да бъдат търговските тайни защитени при случай на правен спор, е полезно да се представят доказателства за притежанието им. Доказателствата могат да бъдат нотариална заверка на документ, сертификат от държавна власт, свидетелско показание, използването на механизми с печат, предоставени от офисите по ИС.
Опазване на търговската тайна
Ключовите мерки, които притежателите могат да предприемат за предпазване на търговска тайна (Trade Secrets: Managing Confidential Business Information, 2021) са следните:
- технически мерки за защита – търговските тайни следва да се съхраняват на места, където достъпът е ограничен, като например архиви, сейф или електронни пространства с поне две нива на сигурност. Добре е да се обърне внимание също на антивирусни софтуери и съхраняване на електронна информация допълнително и на твърд диск.
- споразумения за конфиденциалност – представлява договор, който задължава служителите, изпълнителите и бизнес партньорите да запазят конкретна информация в тайна. Нарушаването на такова споразумение може да доведе до правни мерки.
- споразумения за неконкуриране – задават определен период от време, в който не е позволено на служители или партньори след напускане на компанията, да работят за конкурент или да разкриват конкретна информация. Такава клауза може да бъде включена като част от договор или в отделно споразумение между страните.
- споразумения за непривличане – чрез тях служителите се съгласяват, че няма да привлекат клиентите на компания за собствени цели или такива на конкурент. Такива споразумения са полезни в сфери, където броя на клиентите е ограничен. Могат да се добавят като клауза в договор или да бъдат в отделно споразумение.
- обучение на служители – важна част от процеса е служителите да бъдат информирани и обучени относно търговските тайни на организацията, в която се намират. Те трябва да знаят как да се справят с конфиденциална информация, как да я пазят в тайна, как да се отнасят с конфиденциалната информация и извън границите на организацията.
- управление на документите – обозначаване на документи, съдържащи конфиденциална информация, за да бъде по-ясно възприета от служителите чувствителността на информацията.
Правна защита
Правната защита на търговски тайни се различава в зависимост от правната система и окончтелното решение дали защитата на търговска тайна е нарушена зависи от обстоятелствата на отделните случаи. Общата концепция за защита се основава на нелоялна конкуренция, включваща промишлен или търговски шпионаж, нарушаване на договор. Когато е налице нечестно поведение, притежателят на търговската тайна има право на съдебни дела, обезщетения и други правни мерки срещу нарушителя на защитата. (Directorate General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, EU)
“Нарушител е всяко физическо или юридическо лице, което неправомерно е придобило, използвало или разкрило търговска тайна.” (ЗЗТТ, чл.5)
Предизвикателства
Предизвикателствата в защитаването на търговски тайни представляват:
– уязвимостта към изтичане на информация, защото търговските тайни зависят от поверителността и всяко случайно или умишлено разкриване може да доведе до загуба на защитата. Всяка изтекла информация може да доведе до значителни последици за конкурентната позиция на компанията.
– проблем на глобалната защита произлиза от факта, че международната защита на търговските тайни може да бъде трудна, когато различните държави имат различни закони и практики за прилагане. Благодарение на Директивата на ЕС, в рамките на съюза този проблем е значително по-малък.
Въпреки предизвикателствата свързани със защитата им, търговските тайни са утвърдени като важен елемент от интелектуалната собственост на компания. Предимствата, които носят като конкурентно предимство, иновативност, ефективност и специализация ги превръщат в значими активи за организациите.
Екипа на IPConsulting има специализация и опит в опазването на търговската тайна. Можете де се обърнете към професионалистите, за да обезпечите бизнеса си.
Източници:
Directorate General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, EU. (n.d.). Trade secrets. europa.eu. https://europa.eu/youreurope/business/running-business/intellectual-property/trade-secrets/index_en.htm
European Commission, Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises. (2021). Trade secrets : managing confidential business information. Publications Office.
Trade Secrets: Managing Confidential Business Information. (2021). Publications Office of the European Union.
WIPO. (n.d.). Trade Secrets. wipo.int. https://www.wipo.int/en/web/trade-secrets
Закон за защита на търговската тайна. https://lex.bg/en/laws/ldoc/2137192307
Автор:
Гюленай Симеонова