Съдебно дело срещу Tesla за нарушаване на търговска марка
В Китай срещу американската компания за производство на електрически коли Tesla Motors Inc е заведено дело за нарушение на търговска марка. Подобно развитие на ситуацията е изненадващо за Tesla и хвърля сянка над амбициите на главния изпълнителен директор Елон Мъск да постигне бърз растеж на компанията на най-големия автомобилен пазар в света. Още повече, че през януари от Tesla Motors Inc са излезли с изявление, че техния спор с китайския бизнесмен Жан Баошенг, дълго време смятан от анализаторите за пречка пред навлизането на Tesla в Китай, е разрешен. Свидетелство за това е и факта, че през април производителят на автомобили започва да доставя за китайските потребители своите седани Model S.
Жан обаче, който е регистрирал търговска марка „Tesla“ преди американската компания да стартира дейността си в Китай, в момента съди Tesla, искайки компанията да прекрати всякакви продажби и маркетингова дейност в Китай, да затвори всички шоуруми и станции за бързо зареждане, и да му плати 23.9 милиона юана ($3.85 милиона) компенсации.
Жан, който претендира за собственост над търговска марка „Tesla“, отдавна създава проблеми на калифорнийските производители на автомобили и донякъде е допринесъл за закъснялото навлизане на Tesla на китайския пазар. През 2006г Жан регистрира търговска марка с името Tesla на английски и китайски език за сухопътен, въздушен и воден транспорт. Според някои анализатори Жан Баошенг е типичен пример за „патентен трол“ – регистрира на свое име популярни търговски марки, предугаждайки скорошната им поява на местния пазар.
Случаят подчертава един от най-тежките проблеми, пред които са изправени чуждестранните фирми в Китай. В миналото, световни компании като Apple Inc, Koninklijke Philips NV и Unilever NV са били въвличани в спорове за търговски марки.
Надежда Драгомирова
Източник: Reuters