Фалшиви стоки в сектор облекла и обувки в ЕС

фалшиви стокиЗа целия Европейски съюз, приблизителният общ ефект от фалшифицирането се изчислява на 9.7% от потреблението (€26.3 милиарда). Това е пряка оценка на загубите, които законната индустрия в ЕС претърпява всяка година поради фалшифициране в сектора дрехи, обувки и аксесоари, включително загуби в секторите производство, търговия на едро и дребно. Тъй като легитимните компании продават по-малко отколкото биха продавали при отсъствие на фалшифициране, те наемат и по-малко служители.

Съвместно с Европол, през април 2015 OHIM публикува доклад за състоянието на фалшифицирането в Европейския съюз. Докладът представя няколко знакови случая, засягащи фалшиви стоки (дрехи и обувки), които се считат за един от най-често задържаните типове стоки по външните граници на Европейския съюз.

Съвместна операция на испанската национална полиция и португалската Служба за безопасност на храните и икономиката демонстрира високо организирания характер на групите, участващи в производството и разпространението на фалшиви стоки и разкри престъпна мрежа, образувана главно от марокански граждани, специализирана в производството и разпространението на фалшиви дрехи и аксесоари и работеща от северната част на Португалия, където се намира по-голямата част от текстилната промишленост в Португалия. Този доклад подчертава също и участието на китайски организирани престъпни групи в производството и разпространението на фалшиви текстилни изделия, както и осигуряването от тяхна страна на жертви на трафик на хора, които да работят в заводи за производство на дрехи и обувки.

Освен това, докладът информира и за увеличаващото се през последните години използване на социалните мрежи за рекламиране на фалшиви стоки. Търговците открито публикуват фото албуми на своите фейсбук страници, които съдържат снимки на фалшиви стоки, по-специално облекло и обувки. В повечето случаи, търговецът изпраща фалшивата стока по пощата или с куриер, но някои предлагат и услуга за приемане и/или доставка на стоки. Социалните мрежи позволяват на потребителите да препоръчват търговците на приятели и сътрудници, в резултат на което, някои търговци разполагат с над 1,000 ‘приятели’, на които да продават своите фалшиви стоки.

Източник: Европейска обсерватория за нарушения на права върху интелектуалната собственост