Пътуване със самолет – съвети за потребители при загубен, забавен или повреден багаж

потребителиСъс свое решение от 28 декември Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) въведе по-високи граници на отговорността на авиокомпаниите, свързани със загубен, забавен или повреден багаж.

Максималната сума, за която може да претендират пътниците при проблеми с куфара, вече е 1288 SDR – почти 1600 евро. Досега тя беше около 1200 евро. SDR е специфична валута, чийто обменен курс се определя от МВФ. Към 20.12.2019 г. 1 евро се равнява на 0,81 SDR.

Какво да предприемете

Когато багажът ви не пристигне или дойде повреден, още на самото летище на гише „Рекламации на багажи“ попълнете т.нар. PIR – протокол, в който да се опише проблемът.

  • В срок до 7 дни трябва да се попълни и сходен формуляр на сайта на авиокомпанията. В подобни случаи пътникът може да си купи т.нар. вещи от първа необходимост, като пази касовите бележки за тях и в последствие може да поиска възстановяване на разходите от авиокомпанията.
  • Когато изтекат 21 дни, а багажът още не е пристигнал, то той се счита за загубен и трябва да се подаде нов формуляр на сайта на превозвача, с който да се поиска обезщетение за загубения багаж. Изпратете копие от билетите и багажните етикети, както и от попълнения PIR, снимки. Запазете си копие от жалбата.
  • Независимо дали куфарът е забавен, изгубен или повреден, имате право на обезщетение, чийто размер зависи от действителната стойност на вредата в конкретния случай. Много често се изплаща фиксирана сума на килограм липсващ багаж.

    Полезни съвети

  • При пътуване с ценен багаж е добре да го застраховате. Освен това вещи като лаптоп, фотоапарат, бижута или ключове за жилището не бива да се слагат в чекирания багаж – оставете ги в ръчния си багаж.
  • Преди полета проверете в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за вещите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, фотоапарат или други ценности, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба.
  • Направете снимка или видео със съдържанието на куфара.
  • Изберете си здрав куфар. Не разчитайте на това, че може да получите обезщетение, ако той е от некачествени материали и се счупи, или има стари повреди.
  • Махнете всички етикети от предишни пътувания, сложете бадж с името, адрес, имейл и телефон. Така, при необходимост, авиокомпанията ще може да се свърже с вас.

Източник: Асоциация „Активни потребители“