Заблуда на потребители

Заблуда на потребители при представяне на хранителни добавки, фотоапарати и бельо eu-online-shoppingЗаблуда на потребители при представяне на хранителни добавки, фотоапарати и бельо

Испания, Германия и Литва съобщават за прилагането на заблуждаващи нелоялни търговски практики при предоставянето на информация за:
• Продуктите за отслабване: Lipo-13 и Alcachofa de Laon в Испания;
• Два модела на известна марка фотоапарати, единият от които все още не е пуснат на пазара, а другият не може да бъде доставен – Германия;
• Дистанционна продажба на бельо – Литва.

Испания информира за два продукта, които се рекламират като притежаващи свойства за намаляване на теглото. Единият е Lipo-13 и се предлага чрез сайта www.lipo-13.es. Представя се като изключително ефективен – потиска апетита, изгаря калории и мазнини, намалява натрупването на мазнини и стимулира метаболизма. Испанският контролен орган, обаче, счита, че продуктът следва да се квалифицира като медицински, но е установено, че той не е регистриран в Испания като такъв. В сигнала е посочено, че търговецът е “Ecopharma BVBA”, а адресът му е в Белгия.

Другият „продукт за отслабване” се нарича Alcachofa de Laon. Той се предлага на сайта www.teletiendatv.com като хранителна добавка, която според информацията от търговеца „може да допринесе за стимулиране изгарянето на мазнини”, „поддържа баланса на тялото”, „предотвратява задържането на течности и детоксифицира организма”. Търговецът, който го предлага, е Triway Internet Service GmbH с адрес на регистрация в Германия.
В доклад на Испанската агенция за оценка на здравните технологии се посочва, че няма научни доказателства, както за постигане на обещаните резултати, така и за безопасността на тези продукти.

Сигналът от Германия касае сайта www.digitalwonderworld.de , който предлага два модела фотоапарати на водеща марка. Търговецът публикува оферти и дава възможност на потребителите да заплатят за всеки от двата модела, но единият от тях все още не е пуснат на пазара, а другият – не може да бъде доставен. Така на практика потребителите заплащат стока, която няма да получат и за която не могат да си върнат парите.
При прегледа на сайта са установени нарушения на изискванията на законодателството при продажби от разстояние. Липсва задължителната информация, че срокът за право на отказ от покупката започва да тече от момента на доставката. Потребителят може да върне закупена по Интернет стока до седем работни дни без да дължи каквото и да било обяснение, а търговецът от своя страна може да изиска от него да заплати единствено пощенските разходи за връщането на пратката. Търговецът обаче ограничава правото на отказ от покупката като поставя условието потребителят да върне и картонената опаковка на продукта неповредена.

За некоректна схема на фирмата “Provea” S.A. с обаждане по телефона и оферта за закупуване на бельо сигнализира Литва. Агент на търговеца звъни на потребители и им предлага безплатно бельо, но не пояснява, че подарява само един продукт, но освен него ще изпрати и други, които трябва да бъдат заплатени, както и доставката. По такъв начин търговецът не предоставя на потребителя съществена информация, което може да повлияе на неговото решение за сключване на сделката. Според предоставената информация търговецът е “Prudentia Information AB” и е с адрес в Швеция.

Сигналите постъпиха в Комисията за защита на потребителите чрез системата към Комитета за сътрудничество при защита на потребителите, която действа в 27-те страни на ЕС, и в Исландия и Норвегия.

Може да харесате още...