Warner Bros представя!

Tom-And-JerryМного често, когато работят по филмови продукции, голяма част от студията и в частност по-големите такива, изработват голямо количество рекламни материали (постери, флаeри и билбордове), които използват за популяризиране на продукцията. За целта се правят снимки и материали, които не са част от самата продукция, а са отделен обект на защита на авторско право. Често носителите на авторски права върху филма пускат в публичното пространство такива материали без да ги защитят като обект на авторско право.

В следствие на това, тези изображения могат да се използват от различни лица, които не са притежатели на правото.

Такъв е и случаят, при който, за да промотира своите продукции „Вълшебникът от Оз”, „Отнесени от вихъра” и „Том и Джери”  студиото  Warner Bros създава рекламни материали за героите от филма, които не са с кадри от него, а с такива заснемани отделно.

Компанията „AVELA” пък, използва изображенията, изработени за рекламните материали от Warner Bros. Те извличали изображенията от тези материали и с тяхна помощ изработвали различни фигурки и макети с героите от съответните филми.

От филмовата компанията твърдят, че всички продукти, различни от точното възпроизвеждане на рекламните материали изработени от тях, нарушава авторското им право.

„AVELA” от своя страна твърдят, че в случая изготвят производни произведения на материали станали обществено достояние.

След разглеждане на  спора между  Warner Bros и “AVELA”, Court of Appeals for the Eighth Circuit се произнася, че се допуска обекти, които са разпространени в публичното пространство под формата на рекламни материали (флаери, брошури и други) да бъдат възпроизвеждани. Изисква се обаче, възпроизвеждането да бъде съвсем точно и дословно и във същата печатна форма, като това не би нарушило правата на носителя на авторското право.

Модифицирането на тези обекти в различни триизмерни фигурки и образи би нарушило правата върху обекти, които са свързани с тези разпространени в общественото пространство, но са обект на закрила.

За изработването  на рекламните материали Warner Bros не са използвали кадри от посочените филми, а са били създадени нови фотографии. Съответните материали не са били защитени с авторско право, нито пък от филмовата компания са регистрирали такова за самите рекламни материали.

„AVELA” освен, че използва изображенията от снимките от рекламните материали за изработване на триизмерни модели на известните герои от филмите, комбинира и различни изображения от различни  фотографии.

Апелативният съд излиза с решение по спора, според което възпроизвеждането на материалите станали вече публично достояние в 2-измерни образи от „AVELA” не нарушава права на Warner Bros. Изработването на 3-измерни образи на героите от филмите обаче, нарушава  правата върху последващото разпространение на произведението. Също така, съдът приема, че е нарушение и комбинирането на различни образи от различните рекламни материали.

Автор: Теодора Димитрова

Може да харесате още...