Търговска марка Black Friday? Германия каза НЕ

Black FridayПознатият по цял свят Черен петък (Black Friday) в САЩ е денят след Деня на благодарността и се възприема за начало на коледния пазар. На този ден обикновено се предлага значително намаление на цените на стоките и магазините отварят много рано – около 5 сутринта, а някои най-големи търговски вериги – дори в полунощ.

Терминът „Черен петък“ за пръв път се появява във Филаделфия в началото на 1960-те години. С него служители на местната полиция са наричали петъка след Деня на благодарността заради големите задръствания по пътищата.

Посредством глобалната електронна търговия, Black Friday като ден за специални промоции на продажбите вече се е утвърдил на много други пазари, включително Германия.

Компания, базирана в Хонг Конг регистрира като немска търговска марка думите „Black Friday” за почти всички класове, свързани с търговия.

След регистрацията на марката, компанията изпраща на множество търговци в Германия получиха предложения за скъпи лицензионни сделки, както и писма за прекратяване на употреба на думите Black Friday при промоции за продажба.

В отговор на тази агресивна политика от страна на компанията притежател на търговска марка Black Friday са подадени над 13 искания за отмяна на регистрацията на немската търговска марка. Дори PayPal, към които не са прилагани каквито и да било мерки за принудително изпълнение, се присъединяват към процедурите за отмяна, изразявайки по този начин позицията си в полза на правата и интересите на търговците на дребно.

На 27 март тази година, Патентно ведомство на Германия постановява решение, според което терминът Black Friday не притежава отличителен характер и не е подходящ за идентифициране на търговски произход. Както редица други празници, социални тенденции и обичаи, Black Friday е проправил пътя си от САЩ в Германия и е станал част от местния език и култура.

Предвид големите финансови ползи от притежаването на права върху търговска марка Black Friday, се очаква компанията да обжалва това решение на Патентно ведомство на Германия. Все пак, това е първата спечелена битка от PayPal и останалите 12 заявители срещу разрушаването на монопол, който е поставен на погрешни основи още от самото начало.